Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-06, 22:16   #1
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Sy krinolin?

Har beställt ett mönster på en krinolin men undrar om det är svårt att göra och vad det kan kosta med material..
Har aldrig sytt något (som ser) så avancerat ut och har ingen koll på var man köper material och vad det kostar osv.
Den är till en elliptisk kjol (som jag också beställt mönster på).
Om det är svårt att göra en själv och/eller materialet är för dyrt, går det i så fall att sy en underkjol av tyll för att få "fluffigheten" i kjolen, istället för krinolinen? Det vore ju enklare och tyll är ju lättare att få tag på.

Krinolinen: http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...Crinoline.html

Kjolen: http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...cal_Skirt.html

Tacksam för tips och idéer!
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 13:22   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tyll orkar inte bära tunga kjolar i längden. Krinolin gör mycket för att få rätt form på din kjol.

Principen för en krinolin är ju inte speciellt svår, så jag tror nog du ska kunna klura ut det. Jag tror det är ett mer skrymmande än svårt projekt, faktiskt.
Och kör det ihop sig under arbetets gång får du väl helt enkelt förklara för oss här på sysidan vad som är problemet så ska vi nog kunna hjälpa dig att reda ut det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 14:45   #3
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Tack för ditt svar!
Men har en till fråga: Var får man tag på materialet (utan att behöva beställa från utlandet dvs)?
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 17:41   #4
siana siana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 23
Tror också att det inte är några problem att sy en krinolin om man har en beskrivning.

Angående material: varifrån beställde du mönstret? Och venacava har jag själv beställt från och upplevt att det var mycket smidigt, inga problem alls trots att det är utomlands. Låg frakt och inga extra avgifter (någon nytta ska vi väl ha av EU ? ). Verkar som att många rekommenderar dem.

Tror att det är svårt att få tag på något annat än (för?) mjuka plastskenor i Sverige, och efter att ha sytt en 1500-tals krinolin av avloppsrensband från järnhandeln kan jag inte rekommendera det, det var nog ett bra sätt att göra det hela mer besvärligt än nördändigt
siana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 18:28   #5
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Jag vet att material går att köpa hos Vena Cava, men jag tänkte om det fanns något ställe i Sverige, jag tycker egentligen inte om att köpa saker från utlandet (betalning osv).. Men har ännu ingen brådska med materialet, så det ordnar sig nog!
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 21:49   #6
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Om du absolut måste handla i Sverige kan du köpa hos www.rodatraden.com

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons