Det jag menar med att man får mer maskin för pengarna är inte att ju mer pengar du betalar ju mer maskin får du. Utan för samma summa pengar du betalar för t ex Bernina, Janome eller Husqvarna så får du mer för samma summa pengar om du t ex köper en Brother. Har själv varit med en väninna och dema både Bernina, Brother och Singer så jag är inte helt tappad vad det gäller jämförelser på maskiner. Bernina är en mycket fin och bra maskin men du betalar mycket för namnet. Janome vill jag inte överhuvudtaget ha när det kommer till kombinerade sy och brodermaskiner. Singer är inte heller något jag skulle välja.
Har själv för tillfället Brother 3100D, Husqvarna Diamond och Bernina Artista 730. Och jämför jag dessa så mycket av de så kallade nyheterna som kom på t ex Diamond har jag haft sedan 2005 i min Brother. Även jämfört med Berninan står sig Brothern suveränt, framför allt vad det gäller hanterbarhet. Jämför jag nypriserna på dessa så är ju valet självklart 39995 mot drygt 55000, för att inte tala om Diamonds 65000.
Men precis som föregående säger ta med dig en sykunnig vän och jämför de olika märkena och kolla vad du får för pengarna. Tänk på att med Bernina maskinerna är du låst till deras specifika programvaror som kostar uppåt en 10000, alltså ytterligare en kostnad som kommer till. Med de andra märkerna kan du använda dig av andra programvaror t ex Embird eller Buzz Tools. Köp helst inte en maskin som endast kan ta speciella kort utan helst med USB stick. Mvh Marie
|