![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mellanlägg - typ Vliseline
Hej!
Ni får ursäkta min nybörjarfråga, kan inte mycket om sömnad ärligt talat utan håller på att lära mig så mycket jag kan. ![]() Försvinner mellanlägg som typ Vliseline i tvätten? Jag trodde det var en permanent stabiliserare? Då menar jag vanligt vliseline som man bara har på ett tyglager och inte vliseofix, som man har mellan två tyglager. Om nu så är fallet att det försvinner när man tvättar det. Finns det i så fall något annat att stabilisera tyget med mer permanent som man stryker på eller fäster på nåt liknande smidigt sätt? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Linnea |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vliseline försvinner inte i tvätt. (kanske att du blandar ihop det med solvyvlies, det försvinner nämligen). Tänk på att det finns olika typer av mellanlägg (vliseline är bara ett varumärke). Jag föredrar den vävda typen som mer ser ut som tyg än som t ex vliseline som mer ser ut som papper. Be om hjälp i sybehörsbutiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Vilseline vs Solidott
Citat:
Vet ej om solidott kommer i olika styvheter (där jag handlar gör den inte det) men vliseline har lite olika (som regel kan man säga att ju tjokare det är ju styvare är det), kom också ihåg att både vliseline och solidott blir styvare då man stryckt fast det och det får svalna. Lycka till |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Just det så heter det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Vissa vlieseline är skräp, limmet lossnar och man får "fläckar" där den lossnat. Men det har nog med åldern att göra. Det är färskvara och jag har en känsla av att butiker inte tänker på det.
Fast man kan också sy fast mellanlägget. Nu är det så längesedan jag använt mellanlägg. Dockkläder behöver inte det för tyget är så styvt i sig självt pga så liten skala. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.