Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-18, 11:22   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag syr för det mesta på maskin, men det kräver viss övning och färdighet. När jag sedan sydde en korsett till mig själv (efter att bara ha sytt till dockor i några år) tyckte jag att det var så skönt att få sy i storformat, det var så ENKELT, bara att gasa på!
Fördelen med dockor är att de har samma mått hela tiden, så jag bara behöver ha 1 storlek. Det får väga upp pilligheten! (och jag avskyr delen att göra mönster, få det att passa kroppen och sitta fint)

En annan nackdel med dockkläder är att det är så smalt, inte många samlar på Blythe (OCH uppskattar mina kläder och vill punga ut pengar hehe)

Har tyvärr tappat motivationen lite nu pga att det är svårt att sälja, att jag inte ens syr för mina egna dockor längre... Har dock lyckat börja sy igen igår, efter att inte ha sytt på 1 månad.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 14:19   #2
Stinap Stinap är inte uppkopplad

Jag har börjat sy kläder för baby och förskolebarn för försäljning. Än så länge är det på hobbynivå och blir kanske inte heller mer. Men inte är jag beredd att sätta priser efter den nivå som HM,Lindex mfl har! Min kvalitet får ligga i bra tyger, design och sömnadsarbete, inte i låga priser.

Jag skriver i regel upp effektiv arbetstid för varje plagg - krånglar det till sig och jag måste sprätta drar jag bort den tiden. Vid det här laget vet jag ganska väl hur lång tid olika typer av plagg normalt tar.Finesser som fickor, volanger osv ökar på tiden ganska mycket och jag försöker hålla mig till lättsydda modeller. Ändå har jag så här i början fått lägga min timpeng på en lägre nivå än vad jag egentligen tycker är rimligt. Nu ligger mina priser på ungefär samma nivå som många andras. Hittills har ingen klagat över mina priser utan snällt betalat, så det är kanske läge att höja lite.

Dockkläder slog jag snabbt ur hågen, De tar nästan lika lång tid som babyplaggen, men jag tror inte de skulle gå att sälja på samma prisnivå.

Tygkostnaden blir åtminstone för de mindre storlekarna en ganska liten del av priset.Det kanske rent av lönar sig bättre att satsa på dyrare, mer attraktiva tyger än att jaga fyndpriser?
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 15:27   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jag tycker att ni ska marknadsföra och ta betalt för att det är unika ateljesydda boutiqe-kläder även till barn. Dessa kläder finns inte ute i handeln. De är unika.
Om ni syr i era namnlappar så lägg till att det är boutiqe. Bra kvalitet, unika kvaliteer, skärningar mm. Tryck på och kör fram budskapet att dessa plagg endast
finns i ett fåtal. Folk fattar att det kostar mera. Få fram att det är lyx till en
vettig penning.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 15:55   #4
njess njess är inte uppkopplad

Hur mycket tar ni för en tröja? sparkbyxor?
njess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 18:22   #5
AnnakarinJ AnnakarinJ är inte uppkopplad

Om man kollar runt på sybloggar så hittar man massor av fina hemsydda barnkläder.
Tanken är att de ska vara unika egendesign och exklusivt. Det hela faller på att de ser likadana ut överallt. Det blir ju värre än hm...

Jag är så trött på att se dessa moln och djungel så jag blir tokig. Det är ett 20tal tyger som dominerar totalt. Då blir det ju trist istället alltsammans och knappast någon kreativitet att tala om.

Är det så uselt med tyger på marknaden?
AnnakarinJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 08:14   #6
Millej Millej är inte uppkopplad

Jag tycker också det är mycket samma tyger man ser på sybloggar. Men sybloggvärlden är ändå begränsad.
Har mina barn plagg i dessa tyger till dagis och skola får de verkligen uppmärksamhet, det är inga andra som har sett dem. Så plaggen är fortfarande väldigt unika, inte alls som hm t.ex.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 09:58   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Ja, visst är det så. För de som inte aktivt håller på och söker tyger och syr själva så är dessa tyger helt nya. Det är faktiskt det allra största flertalet.

Genom att använda delar av ett tyg i ett klädesplagg, t ex
till en manschett, krage, volang eller litet ok så kan tyget
se helt nytt ut även för dem som sett det förut.

Modeller kan också lätt förändras genom att avdela det och
sy med fler olika tyger.

Det är ur vilket perspektiv du själv väljer att se det.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.