![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Betyg: ![]() |
Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Men är inte det lite lustigt att monogramsfoten ger dålig sicksack eftersom man ju syr sicksack när man använder den foten?
![]() Eller, nej jag förstår, det är ju skillnad på tät och gles sicksack.. Jag använder också hela tiden applikationsfoten på min maskin pga samma skäl, man ser bättre och man kan bättre bedöma avstånd från nål till kant pga lite kantigare fot, bra när man vill sy stickningar osv. Lite svårare när det är kurvat som på standardfoten. Men för att återgå till ämnet: jag brukar justera på trådspänningen beroende på om jag vill ha ihopdraget eller inte. Justera båda uppe och nere isåfall. Jag har nu satt så att det blir slätt. Det är bra att kunna symaskinen, veta hur den jobbar. Då förstår man hur olika sömmar bildas och hur man får till olika saker. Jag tycker att det är så larvigt att man inte får justera (under) trådspännigen på nya symaskiner enligt manualen. Det är att dumförklara oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ni får förlåta mig, men i mina öron låter det hemskt att du ska vara tvungen att börja mickla med trådspänning, byta pressarfot för att sy en vanlig enkel sicksack som du använder för att kasta över kanterna på tyget du syr. Jag skulle inte acceptera det.
Jag har sytt på mina Berninor i 20 år och aldrig rört trådspänningen. Den drar inte em ihop tyget när jag syr med tvillingnål. Fastän jag har olika tjocklek och fabrikat på sytrådarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nej man ska inte behöva pilla på hela tiden. Jag har ställt in trådspänningen så att jag får bra resultat båda raksöm och sicksack. Inte alla har samma preferenser så man kan få ställa in så att det passar en själv. Jag säger det här för att när jag lämnat in på service så fick jag tillbaka med för hård trådspänning att sicksacken dras ihop. Det gillade jag inte så jag lossnade på det igen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jaha, ok då förstår jag. Men det var dåligt av den som gjort servicen att inte kolla det innan han lämnar ut maskinen. Men precis som du säger, det är viktigt att lära känna sin maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nu blev jag påmind om hur det var när vuxna dottern skulle få symaskin jag "bytte upp" mig från min 70-tals-Husqvarna till en 90-talare, också Husqvarna av precis samma typ. Mekanisk, enkel, robust. MEN, plötsligt fick jag börja justera trådspänning efter vilket tyg och vilken söm jag hade. Det hade jag aldrig behövt göra med den gamla! Den nya var mycket kinkigare! Urtrist! Så när jag "fick" den Brother jag har nu och erbjöd dotterna att ta över den "nya" Husqvarnan istället för 70-talaren sa hon bara "aldrig i livet. Så länge 70-talaren går kommer den att vara nummer 1!"
Den Brother jag använder nu behöver jag aldrig fundera på trådspänningen heller och så vill jag ha det! Bara tuta och köra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Kul att vi är några fler som bara vill tuta och köra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:58.