Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-19, 20:46   #1
Lillyblue Lillyblue är inte uppkopplad

Question mönster till herrhalsduk

Jag har fått ett projekt av min lillebror som är 25 år.Han har gett mig de färger som han önskar på sin halsduk.
svart>rött>gult>grönt>svart alltså reggaefärgade.

Nu söker jag en fin halsduk som passar till hans ålder.

Har ni något idé så det blir snyggt?

räta avig räta avig??

eller

enbart rätstickning?

andra idéer??

kanske ni har ett fint o bra mönster sen tidigare??
Bifogade bilder

Senast redigerad av Lillyblue den 2010-01-19 klockan 21:01. Anledning: lägger in en bild hur han tänkt ha
Lillyblue är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 21:42   #2
Flia Flia är inte uppkopplad

När färgerna är viktiga tycker att rätstickning är bäst.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 10:55   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Det finns ju långrandiga halsdukar att köpa. Jag har inte riktigt klurat ut hur de är gjorda, men jag har stickat en långrandig ändå:

Lämna en 2-3 dm lång ände och lägg upp massor av maskor så det blir till en hel halsduk. (200 maskor? Jag minns inte hur många jag använde.) Ta av garnet med en lika lång ände hängandes.

Ta en ny tråd. Lämna en lika lång ände innan du börjar sticka, ta av tråden när varvet är klart, återigen samma längd på det som hänger.

Osv.
Man kan variera sig om man vill sticka flera varv med samma färg efter varandra eller byta färg varje varv, man kan också (om man stickar med rundsticka vilket jag alltid gör) välja om man vill ha några slätstickade partier trots att man bara stickar rätstickning.

När halsduken är lagom bred maskar man av och knyter ihop ändtrådarna till fransar och ansar dem så att de är lika långa.

Senast redigerad av Cessi den 2010-01-20 klockan 11:05.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 11:03   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Vill man vara lite eljest så kan man ju sticka på diagonalen också. Principen finns här. Just hur hon har använt sina nystan behöver man ju inte härma. Man kan också skoja med att sticka resårstickning istället för rätstickning som hon. Då blir det en skojig effekt med färgränder på ena snedden och resårränder på andra snedden.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 13:24   #5
tussy tussy är inte uppkopplad

Om du vill ha mönster på all slags stickning som du kan tänka dej gå in på garnstudio.com. Väldigt bra sida med massa mönster gratis!! Bara att skriva ut o sätta igång. Har säkert något som passar till halsduken, lycka till!
tussy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 19:40   #6

Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Vill man vara lite eljest så kan man ju sticka på diagonalen också. Principen finns här. Just hur hon har använt sina nystan behöver man ju inte härma. Man kan också skoja med att sticka resårstickning istället för rätstickning som hon. Då blir det en skojig effekt med färgränder på ena snedden och resårränder på andra snedden.
det är en idé men tror det är överkurs för mig. I framtiden så kanske jag kan testa detta
Gammal 2010-01-25, 19:41   #7

Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
menar du rätstickning på alla varv?
Gammal 2010-01-31, 19:11   #8

Thumbs up

Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Det finns ju långrandiga halsdukar att köpa. Jag har inte riktigt klurat ut hur de är gjorda, men jag har stickat en långrandig ändå:

Lämna en 2-3 dm lång ände och lägg upp massor av maskor så det blir till en hel halsduk. (200 maskor? Jag minns inte hur många jag använde.) Ta av garnet med en lika lång ände hängandes.

Ta en ny tråd. Lämna en lika lång ände innan du börjar sticka, ta av tråden när varvet är klart, återigen samma längd på det som hänger.

Osv.
Man kan variera sig om man vill sticka flera varv med samma färg efter varandra eller byta färg varje varv, man kan också (om man stickar med rundsticka vilket jag alltid gör) välja om man vill ha några slätstickade partier trots att man bara stickar rätstickning.

När halsduken är lagom bred maskar man av och knyter ihop ändtrådarna till fransar och ansar dem så att de är lika långa.
Taacckk Cessi! Det var ett hett tips du gett mig, jag prövade ändå att sticka halsduken på detta vis. Det såg svårt ut i början sen förstod jag hur du ville få fram.. Jag har aldrig stickat en halsduk så fort och lång blev den, med 285 maskor.

Det här ska jag göra fler gånger.

/Lillyblue
Gammal 2010-01-31, 19:13   #9

Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Flia! Du hade rätt. det blev snyggt med rätstickning.

/Lillyblue
Bifogade bilder

Gammal 2010-01-31, 19:52   #10
Flia Flia är inte uppkopplad

Snyggt (man får visst inte skriva mindre än 10 tecken här)
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.