![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sy gren
Hej!
Jag provar mig fram som nybörjare. Köpte lakanstyg och ett mönster till byxor. Hur resonerar ni med grenen? Ser på vanliga byxor jag köpt, att de är sydda på annat sätt. Jag vet att jag inte beskriver bra, men, om ni förstår ungefär... Vad kan ni ge mig för råd..? Behöver nya synsätt på detta... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Vad menar du? Mönstret, vilken ordning man syr sömmarna, vilka typer av sömmar man kan använda etc? Vad är din fråga egentligen? Hur brukar du göra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Jag brukar sy varje ben separat och sedan sy ihop grenen sist. Underlättar om man behöver ta in eller ut om byxorna/eller shorts blir för stora eller små. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
En del köpta byxor har insytt en kil i grenen. En del inte.
Kilen vill jag minnas är skräddad i en annan trådriktning. Vinsten med att sätta in en kil är att du för spetsen i grenen lite längre. Om man inte syr in en kil så bör du pressa och dra ut i spetsdelen innan du syr i den. För hållbar grensöm, rörelsevidd i midjan. Grenens längd (bågens längd) varierar du efter in du har rund rumpa eller/och rund mage så att midjans längd fram o bak blir rätt. Grenens vinkel o höjd påverkar längden på ditt innerben. Det är allt som jag kan om det. Är det någon som kan något mera? Så dela gärna med dig. Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-01-10 klockan 14:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
På Fashion Incubator står det en del om vilken ordning sömmar sys och i vilken effekt det ger. Läsvärt just i det fallet.
![]() http://www.fashion-incubator.com/arc...s-and-facings/ Gumpan58: Vad menar du med att grenens vinkel och längd avgör innerbenlängden? Innerbenlängden regleras ju främst mellan två benlängder nedtill, inte i grenen. Däremot så avgör ju det du beskriver var grenen börjar i förhållande till kroppen, hur står mellanrummet mellan plagget och kroppen är där, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Jag brukar sy i gylfen först. Sedan baken därefter de inre sidsömmarna näst sist de yttre sidsömmarna för att sedan avslutda med midjelinningen. Det är absolut en smaksak och en vane sak. Är du nybörjar rekommenderar jag dig att följa mönstrets beskrivning på hur du skall göra. Det är lättast så. När du har mer erfarenhet kan du exprimentera själv och göra på det sätt som känns bäst för dig. Vet inte om jag lyckas täcka in dina frågor. För de var så vagt formulerade. Lycka till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Gumpan58: Vad menar du med att grenens vinkel och längd avgör innerbenlängden? Innerbenlängden regleras ju främst mellan två benlängder nedtill, inte i grenen. Däremot så avgör ju det du beskriver var grenen börjar i förhållande till kroppen, hur står mellanrummet mellan plagget och kroppen är där, eller?
FEL AV MIG! INTE AVGÖR däremot PÅVERKAR! Såhär menar jag, om du ändrar och vinklar den mer uppåt så blir beninnerlängden längre o tvärtom kortare. Detta påverkar beninnerlängden marginellt. Så helt riktigt. Förlåt det var jag som inte var tillräcklligt tydlig. Försökte behandla grenen ur två perspektiv. Skilja dem åt. Om jag ändrar bågens längd vad händer då. Om jag ändrar grenens vinkel vad änder då. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Forumvärd
|
Ah, då hänger jag men. Jag menade inget illa på något sätt, jag fundera bara på om du menade att man, om benen är för korta eller långa ska reglera det i grenen. Jag vill bara inte missförstå dig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Nämen o nej, jag tar inte illa upp. Det är inte lätt att uttrycka sig entydigt. Jag är ingen professionell skrivare. Det är så svårt att uttrycka sig i skrift så att alla förstår. Vi har så olika språkbruk, dessutom så har vi inte haft möjlighet att träffas live alla och kalibrerara vårt språk. Förstår inte du så är det säkert många med dig som inte gör det.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.