![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
hjälp med montering
Hej allihopa!
Har precis stickat klart delarna till en klänning till min dotter, men jag blir inte klok på monteringsanvisningen. Stickningen består av fyra delar: fram- och bakstycke och två ärmar. På varje axel ska det sedan vara tre knappar (mönstret finns i boken "Stora boken om handarbete" s 174). Monteringsbeskrivningen lyder såhär: Sy till ytterst på varje axel med 1-2 stygn. Montera i ärmarna och beräkna en bit på ärmlängden mot avmaskningen i ärmhålet. Sy ärm- och sidsömmar. Sy 3 hällor på varje axel, sy i tre knappar. Jag förstår inte vad som menas med det första, "sy till ytterst på varje axel", och inte heller "beräkna en bit på ärmlängden mot avmaskningen i ärmhålet". Vore väldigt tacksam för hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är et inte så enkelt att du ska sy knappslån omlott på axeln? De kan man ju iofs göra samtidigt som man syr i ärmen. kanske ska de sys ihop en bit, så de ligger på plats.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har inte sett klänningen på bild men jag försöker svara ändå.
Hällorna på axlarna ska väl anses vara knapphål. Dvs vara placerade på den smala smala kant som befinner sig mellan rätsida och avigsida på stycket, ovanpå avmsakningsmaskorna. Antagligen syr du inte på knapparna lika långt ut på det andra stycket (bakstycket?) så lite omlott måste fram- och bakstycke gå ovanpå axlarna. Därför behövs den omlottgåningen fastställas (sys fast) så att du vet hur stort ärmhål du har. Innan du gör det: lägg ärmhålet platt. Då ser det ut som ett kantigt U eller hur? I_I kan man kanske också beskriva det som. I-na är "stadkanterna" på fram- och bakstyckena. Och _ är de maskor som du avmaskat under ärmen. Vik nu så att du viker längs sidsömmen. Då blir profilen som L. Ärmsömmen, alltså "stadkanten" om du stickat ärmarna fram och tillbaka, går ända in i hörnet i L-et. Men längst upp under armen kan inte stadkanterna sys ihop med varandra utan de måste istället sys ihop med den vågräta delen på L-et. Den delen av ärmen som har en kant som är avmaskad sys mot den lodräta delen av L-et. (Själva ihopsyningen av axlarna ska väl göras före du monterar ärmarna, men det var lättare att förklara principen för monteringen innan du sydde ihop axlarna.) (Det ser rörigt ut med bara text, men jag hoppas du klurar ut det med grejerna hands on också.) |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:04.