![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Det här tycker jag låter väldigt intressant. I år ligger mitt fokus för dräkter/kostymer åt annat håll än historiskt, men om ni tittar på mina bilder så har jag två 1800-talsklänningar. Inte så korrekta, men jag ser dem som början för att kunna uppdatera dem allt eftersom. Jag är generellt sett väldigt förtjust i andra halvan av 1800-talet, och skulle nog sy mer och bättre om jag kände att det fanns möjlighet att klä upp sig lite oftare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Åh, jag som bor i Göteborg, har nog missat att det här skall vara borta åt Stockholmhållet. hmm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag handlar alltid på "grossistlagret" när jag besöker Textilcentrum i Sundbyberg, men har hittills aldrig blivit ombedd att motivera varför. Jag är ju involverad i allt från lajv till vikingatid till medeltid till renässans, så det hade inte varit så svårt att motivera, men som sagt så är det aldrig någon som frågar. Dock ska det sägas att det finns billigare ställen att handla på!
![]() Det är ju förargligt att landet är så avlångt! Men ni som bor söderut kanske kan starta upp nåt där och så kan vi ha träffar tillsammans, föreningarna emellan, lite då och då? Jag är övertygad om att det finns tillräckligt mycket folk i "södern" som är intresserade av en sån förening! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ska kanske nämna att jag befinner mig i Falun, men Stockholmsområdet är ju inte omöjligt att ta sig till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Blir det nåt som innefattar min hemort så är det inte så långt till Falun.
![]() Jag funderade på om man, om vi startar nåt, skulle kalla det för t.ex. Norra Sveriges Sällskap för bla-bla-bla eller Upplands Sällskap för bla-bla-bla eller nåt annat i samma linje. Nåt som liksom innefattar allas orter "häromkring". (Vi som bor i Stockholm, Norrtälje, Tierp/Gävle, Falun...) Så skulle de som bor längre söderut kunna kalla sin förening för nåt liknande som har med deras geografi att göra. Ett annat alternativ, som är mycket större och kräver aktiva medlemmar, är att skapa Sveriges Sällskap för bla-bla-bla (byt ut till valfritt namn) och sedan skapa underföreningar för de län som är representerade, t.ex. Uppsala län, Stockholms län, etc... Men det kräver som sagt aktiva personer som vill styra den stora centrala föreningen samt engagera underföreningen/lokalföreningen i "sitt" län. I uppstarten blir det kanske lite ensamt, innan man får ut informationen om att sällskapet finns, så att det kommer nya medlemmar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag hade också velat deltaga i något sådant. Jag älskar Jane Austen och har flera empireplagg.
Jag bor i Malmö. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Hej alla!
Svenska 1800-talssällskapet börjar ta form och vi välkomnar ALLA som är intresserade av detta fascinerande sekel. Vi finns på Facebook och har i skrivande stund en liten hemsida och en ny, finare och mer ändamålsenlig hemsida på gång. Gå in och titta, "lajka", gör inlägg, bidra med idéer, kom på våra träffar och evenemang, träffa nya och gamla vänner, sprid ditt kunnande, lär dig mer, ha skoj ... Ser fram emot att få träffa alla! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.