Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-05, 17:17   #1
Roxie Roxie är inte uppkopplad

Har jag fattat det rätt att detta bara gäller Janomes maskiner men det ännu är fritt fram att beställa andra märken från SMD??? Jag har ju tänkt beställa en Brother overlock från dem nu de närmsta dagarna. Hoppas verkligen att DET funkar eftersom jag skulle spara ca 2000 spänn på det och för min del är det skillnaden om det blir en maskin eller inte till jul. Annars får det sparas några månader till

Håller helt med föregående inlägg att vi på sysidan ska skicka klagomail till Janome om att vi inte tänker köpa deras maskiner om det ska köra med sådana metoder. (Även om jag egentligen går och suktar efter en janome-maskin som nästa investering efter overlocken...) Hoppas verkligen att någon myndighet, typ eu konsument tar och kollar upp detta noggrannare.

Förstår mig inte riktigt på Janome heller. Det måste väl gynna dem om SMD säljer en massa Janome maskiner, även om några går till Sverige. Att maskinerna är dyrare här i Sverige handlar väl inte direkt om pengar som går ner i Janomes kassa. Iaf så har jag trott att det har att göra med att vi har högre skatt/moms eller nåt samt att handlarna lägger på mera per maskin här eftersom de kan ju omöjligen kan sälja så många maskiner som t ex en handlare i England eller USA. Men jag är kanske helt ute och cyklar nu
De företag jag har kollat runt priserna på samt på de olika maskinerna jag har kollat runt på reagerar man ju över att hur kan alla handlare hålla exakt samma pris? Konkurrerar de bara med sin servicenivå eller? Inte kan det vara prislappen i vart fall.
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-05, 21:28   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det är nog mellanleverantören i Norden som gnäller, dvs de som sitter i Norden och vill sälja janomemaskiner till svenska butiker och de får inte in pengar eftersom butiker inte beställer in många nog.. Eller så är det butiker själva som gnäller. I alla fall två led som inte får in pengar för att vi köper från England.

Men det är bara dumt att gnälla och tvinga folk. Det gör ju så att Janome kommer i dåligt ljus... Bättre att göra det mer lockande att köpa istället.

Egentligen borde Janome kapa Nordendelen helt så butiker köper direkt från fabriken/EU-delen istället...

Undrar vad som händer om en butik vill köpa direkt från fabriken? Visserligen blir det engelska manualer osv...

Att det är exakt likadana pris är det för att leverantören ger en rekommderad pris. Ibland tvingar leverantören också butiker att hålla de rekommderade prisen och inte lägre men det är inte tillåtet. Vet inte om det hänt i symaskinsbranschen men det existerar i andra. Dvs att andra gnäller uppåt så leverantören hotar med att inte leverera om butiken inte höjer priset.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 13:14   #3
Roxie Roxie är inte uppkopplad

Ja, detta "tjafs" ställer ju verkligen Janome i dålig dager. Men jag förstår egentligen inte riktigt heller varför de ska bråka med SMD för om Smd säljer en sjuhelsikes massa maskiner för dem så tjänar väl Janome på det...? Jag menar alltså att det borde ju inte spela så stor roll för Janome ekonomiskt i vilket land maskinerna säljer, för "mellanskillnaden" i priset hamnar väl inte i Janomes ficka direkt.
Känns iaf lite surt för jag drömde ju om en coverpro lite längre fram och hade tänkt beställa den från SMD. Får väl se hur det blir med den saken
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 17:57   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Janome huvudsföretaget tjänar nog bra, men det är nog Janome Norden och de svenska butikerna som gnällt över att de förlorat kunder till England!

Ingen mer Janome nu! Får vi inte köpa Janome vart vi vill så ska det inte vara någon Janome mer, speciellt inte från Sverige!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.