![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Det är bara Janome som de inte får sälja till sverige.
De svenska Janome handlarna har klagat till huvudkontoret på att SMD säljer "för billigt" . SMD håller på och försöker få Janome att häva beslutet. Det klart att de inte går ut och informerar om de inte lyckats förhandla fram en ändring än. Till mig skrev SMD att de inte visste om och när de kunde få dom att häva beslutet. Så jag valde en Pfaff istället. Jag tjänade dock inte riktigt lika mycket som jag skulle gjort med en Janome. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Mailade janome i storbritannien och fick till svar att dom bara kan sälja till folk inom UK eftersom dom är ett internationellt företag :P
Så lär nte bli något. som tur är så hittade jag samma maskin för bara 200 kr mer i sverige nu, dock mindre extra fötter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tror dom menade att dom är en lokal avdelning i ett internationellt företag, det var rätt mycket text i det där mailet så orkade inte riktigt läsa allt.
Imorn blir det iaf att hämta min nya janome my lock 644D! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag blir mest upprörd då jag läser detta.
![]() Är inte på jakt efter ny symaskin själv just nu men har beställt från england tidigare och köper många andra produkter från främst UK då många varor är upp till 50% billigare där. Det som gör mig mest upprörd är nog att ett företag som Janome på detta sätt kan styra EU:s handelspolitik och tillåts på något sätt att göra detta. Jag är ju inte helt insatt i frågan utan har mestadels läst inläggen här. Men om Janome kan vilka kan då inte göra det??? Min upprördhet slutade med att jag mailat till EUkonsument (konsumentverket) för att höra vad som egentligen gäller. ![]() /M |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det är nog kombinationen SMD och Janome som blivit svårt. Kanske det finns andra engelska säljare där Janome inte har ögonen på säljaren?
Det är konstigt att de kan skapa egna regler. Vi är med i EU för fasen. Vi är inte typ DDR! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Problemet är väl att OM det skulle finnas någon annan symaskinsförsäljare utanför landets gränser med bra priser, OCH det berättas om detta på Sysidan... DÅ riskerar den försäljaren att få samma problem.
Om man är svensk symaskinshandlare i Sverige så är väl intresset jättestort för att lusläsa alla inlägg om symaskins-köp här på Sysidan. Här finns ju deras målgrupp samlad. Var skulle de annars kunna läsa och få information om alla nöjda och glada svenska köpare av symaskiner som handlat till MYCKET billigare pris i Storbritannien? Det har väl knappast gått att läsa om det i dagstidningarna, eller hur? Det är DETTA som gör mig riktigt sur, att de läser här i forumet och sedan sätter press på tillverkaren för att få sina egna affärer att gå bättre. Om de lyckas skulle det i så fall sätta stopp för den fria konkurrensen som skall råda inom EU, vilket är olagligt (vilket andra redan har påtalat i denna tråd). Jag hoppas verkligen att de svenska säljare som nu får sälja extra symaskiner på grund av detta leveransstopp från Storbritannien INTE har varit inblandade i de smutsiga samtalen med Janomes huvudkontor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Är det fortfarande problem med leveranser av Janome från SMD? Ni som fått information om orsak i sin helhet kan kanske tolka vad EUkonsument svarade mig och ev gå vidare om det finns skäl till det. "Reglerna om fri rörlighet för varor och tjänster som du syftar på är regler som förpliktar EU’s 27 medlemstater att undanröja hinder för denna rörlighet. Det handlar inte om regler som tvingar ett företag att ingå avtal med konsumenter. Det råder marknadsekonomi inom EU, och därmed också avtalsfrihet – företag och konsumenter har lov att själva bestämma om de vill ingå avtal med varandra eller inte. En viss gräns till avtalsfriheten kan vara reglerna om fri konkurrens, de kan förbjuda en tillverkare eller importör att vidta åtgärder som hindrar ett annat företag att vidaresälja produkter inom EU eller som föreskriver ett viss pris som snedvrider konkurrensen. Misstänker du att så är fallet med dessa symaskiner, bör du anmäla det till konkurrensverket, ett annat ställe där du kan anmäla misstänkta handelshinder är SOLVIT." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Jag själv har inte diskuterat "problemet" med SMD men som jag tolkar det svar du fick så har ju Janome gått över gränsen för vad som är tillåtet. Men det är min tolkning av det hela.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:48.