![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Jag är nybörjare på sömnad men står nu inför att köpa min första overlock. Har läst och klurat länge på vilken jag ska välja och har nu bestämt mig för Brother.
![]() Frågan är vilken av 1034D eller 3034D jag borde köpa? Vad är det för skillnad på maskinerna förutom prislappen? Jag kommer att använda den mest till trikå och jag syr ofta (varje dag). Mest är det barnkläder det handlar om. Någon som har erfarenheter från dessa maskiner som kan ge mig något bra råd? 3034D kostar ju ca 1000-lappen mer, är den värd det, alltså kan den mera än 1034D? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om man bara läser om de olika maskinerna så verkar skillnaden vara att den dyrare har friarm samt enklare iträdnings system för alla trådarna. Men kanske någon med någon av de olika maskinerna har ytterligare info?! Eller så finns kanske några tips och råd under recensioner på maskinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
För ett år sedan köpte jag min 3034 och den har fungerat bra. Då valde jag den för att jag ville ha friarm, men ärligt talat använder jag nästan aldrig friarmen.DEn är ändå så pass bred att den inte funkar på små plagg. Det går minst lika bra att sy från insidan i byxben m.m. Att sy i muddar på de allra minsta babyplaggen tycker jag fortfarande är knepigt. Antingen syr jag en vanlig fåll eller syr på mudden innan jag syr ihop ärmen.
Jag hade egentligen tänkt mig en overlock från Janome, men när jag testade trädningen kändes 3034 lättare att trä så det blev den istället. De första gångerna tog det mig en halvtimme att trä maskinen men nu gör jag det på fem minuter. Visst blir det fel ibland även nu men den känns inte svår att trä. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Bägge maskinerna har friarm.
När jag valde mellan de två maskinerna så mailade jag och frågade SMD, fick till svar att skillnaden var att på den dyrare släpper trådspänningen på alla trådar i.o.m att man lyfter på pressarfoten samt att 3034 är något robustare men att bägge två maskinerna är bra bruksmaskiner. I vilket fall som helst valde jag 3034, tyckte den var snyggare ihop med min vanliga maskin ![]() Har provat att sy med olika tråd och tygkvaliteér men allt har än så länge funkat bra, köpte den i våras nångång. Även tonårsdottern som är helt nybörjare på att sy klarar av att trä samt sy på den. Ska du köpa i Sverige eller beställa från England? Tillbehören skiljer en del. Vad jag vet så följer inga extra tillbehör med vid köp i Sverige. Beställer du från tex SMD får du med tre extra pressarfötter till 1034 och med 3034 en extra fot för bla flatlock sömmen samt en skräplåda att fästa på maskinen. Pressarfötterna är dyra att köpa till så det kan vara bra att tänka på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det lutar mest åt 3034:an för min del nu. Har funderat på att beställa från England, men man blir ju lite förbryllad över prisskillnaderna. Här i Sverige skiljer det en tusenlapp mellan maskinerna och i England bara 10 pund (ca115kr idag)! Eftersom 3034D var så lite dyrare på SMD och den verkar ha vissa fördelar mot 1034D så tror jag nog att det får bli en sådan.
Ska inte beställa förrän skatteåterbäringen kommer i mitten av december, så flera får hemskt gärna kommer med sina erfarenheter av maskinerna så att jag får klura en stund till. Skulle ju helst beställa den NU, men får väl vänta på julklappen precis som de små ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Är också väldigt nöjd med min 3034D som jag köpte från england, så det är bara att köpa på!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.