Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-13, 21:57   #1
gullum gullum är inte uppkopplad

En maskin mår inte särskilt bra av att inte användas alls så att den sytt lite behöver inte vara en fördel.
Svårt att säga vad den är värd dock tror jag att den var rätt så dyr som ny.

Jag har en Janome 644D som jag köpt från england( som jag för övrigt ska sälja snart) Har haft den i drygt 3 år och den har funkat perfekt. Bytte ut kontakten på den från början och det har aldrig strulat. Just den maskinen är en perfekt nybörjarmaskin. Jag hade inte sytt på en overlock innan jag köpte den och jag har lärt mig massor med den. Nu vill jag köpa en kombinerad maskin annars skulle jag aldrig göra mig av med den
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 22:11   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Vi har samma el som i England men kanske bättre standard sett till elinstallation, så det skulle nog snarare fungera bättre här än där.

Bara kontakten som skiljer sig. Den medföljande adaptern är bra tycker jag eftersom den är mycket liten och smidig att den knappt märks. När man satt i kontakten så ser man bara 1 cm av adaptern.

En intressant sak med kontakten är att inuti den engelska kontakten sitter det säkring eftersom engelska elsystemet är så dålig. haha! Men för oss är det ju bara bonus. Dubbelt skydd.

Men till min brodyrmaskin bytte jag sladd istället eftersom det är exakt en vanlig datorsladd, sådana kan man köpa för en 50-100 lapp kanske i datoraffärer.

Och till SMD, jag tycker nog att man ska stödja lokala butiker, så om det bara skiljer sig några hundralappar ska man nog köpa lokalt. Men om det skiljer sig tusenlappar så kanske det inte känns lika värt och kanske inte är lika lätt pruta bort lokalt, då är SMD jättebra. SMD är också bra om man bor så att man inte bor nära butik som säljer just det märket. Då "måste" man ändå skicka per post.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 22:16   #3
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad

Hej
Det lät betryggande med strömmen =)

En kombinerad maskin, vad är det för något?
Kan det vara bra att köpa en sådan på en gång? Eller är det i en helt annan prisklass?

Nypriset för Husqvarnan skulle ligga runt 9000:-

Tror dock att jag ska beställa från england i slutet av november.

Kan vara bra att ha möjlighet till kontakt med säljaren på SMD ifall det skulle vara något som strular.

Hur svårt är det att byta kontakt? Är det bara att köpa en ny sladd eller måste man skruva isär overlocken?

Mvh
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 22:29   #4

En kombínerad maskin syr både overlock och coversöm ( den söm söm du ser vid fållar på trikå kläder). De är i en helt annan prisklass de är mycket dyrare.

Du klipper av själva kontakten från sladden och monterar dit en ny. En kontakt kostar inte mycket 20-30 kr. Är jätteenkelt att byta själv.
Gammal 2009-11-15, 22:44   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad

Rekommenderar inte att du byter ut kontakten. Händer nåt med maskinen, att den går sönder, så är det inte säkert att garantin gäller. Ändrar man något i ursprungs tillverkningen så kan dom sen skylla på det vid ev garantiärenden.

Du får med en adapter från SMD som är hur smidig som helst, använd den istället för att trixa själv med elkontakten.

Lycka till med det kommande köpet.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 22:45   #6

Garantin gäller även om man bytt ut kontakten enligt SMD.
Gammal 2009-11-25, 10:06   #7
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad

Hej
Var och kollade i en symaskinsaffär igår och fick lite hjälp, jag fick även lära mig att overlockmaskinen inte klarar av vanlig raksöm mm. Då insåg jag att det vore bättre om jag köpte en vanlig symaskin istället. Blev visad en symaskin, Husqvarna Emerald 118 som klarade av overlockstygn.

Blev så svårt det här, antingen så köper jag en rejälare vanlig maskin, eller en budget maskin och en overlock Janome 744d.

Hur skulle ni göra?

Tacksam för hjälp
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:08.