![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Plast att sy i
Hej!
Jag är ute efter plast att sy i, helst genomskinlig, till tex regnjackor osv. Är det någon som vet var jag kan hitta det eller vad det kallas i tygvärlden? ![]() Ha en underbar helg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle prova genomskinlig "vaxduk". Ibland finns det på jysk...
MEN det gäller att sy med långa stygn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Hej!
I en välsorterad färghandel som även säljer konstnärmaterial har jag köpt min plast. De hade olika tjocklekar på plasten. Mjuk o smidig ganska dyr tyvärr. Du kan även kontrollera på Jysk, ÖB, Rusta, Dollarstore el liknade om de har billiga duschdraperier i plast. Den plast som jag har köpt var mjuk och fin. Känn efter på kvaliteten. Om det är en plast som du uppplever suger så kontrollera att du har en pressarfot som fixar det, t ex en rullpressarfot eller en pressarfot med så liten glidyta som möjligt och sedan tejpar du sömmarna med maskeringstejp om det vill suga fast när du syr. Jag rekommenderar att du syr med en twillingnål för att få hållbara sömmar. Sedan drar du bort maskeringstejpen när du sytt dem. Hoppas att det var till någon hjälp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Handlar min plast på EKO. Kostar ca 45:-/meter och är genomskinlig plastduk. Mjuk och fin i kvaliten.
Kör med gamalt mönsterpapper i stället för att tape, lättare att få bort efteråt. Att sy med tvillingnål verkar vara ett smart drag, annars syr jag så mycket som möjligt på overlocken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack så jättemycket allihop! Ska utforska era tips
![]() Ha en fin helg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har köpt genomskinlig vaxduk på Ohlssons tyger. Den är ganska tjock, så om du ska sy något som måste vara smidigt kanske den inte passar. Den kostade 45 el 50 kr/m.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Åhlens brukar också ha genomskinlig plast vid sina vaxdukar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Panduro kan ha också..
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.