Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-12, 10:44   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Hatar puffärm

Hej på er
En liten fråga - om man har ett mönster som det är puffärm på, kan man då bara minska ner vidden i ärmkullen längs med armen (hoppas jag använder dom rätta orden nu så ni fattar) så att det överflödiga tyget som ska bli puffärm försvinner och blir en slät arm istället eller förlorar man i rörelsevidd då? Det blev en lång mening men det är lika bra att skriva medans man själv fattar vad man menar. Hoppas på er hjälp då jag har ett tunika-mönster som jag är himla förtjust i men som det är puffärm på - blääää!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 10:47   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Menar du att göra ärmkullen lägre?

Det kan du göra, men, det som händer då är att du får samma vidd längre ner på ärmen, men, utan rynkor upptill, och, att ärmen hamnar i en helt annan vinkel. Om du från början kunde få den att vara slät när du hade armen rakt ner kanske du nu måste hålla armen rakt ut från kroppen. Försöker du fälla ner armen saknar du tyg, vilket gör att det lär strama och "sno" vidd från axlarna och uppåt halshålet.

Om ärmen har samma extravidd hela vägen är det bättra att klippa upp mönstret på några ställen lodrät, lägga samma och helt enkelt minska den totala vidden, men behålla ärmkullen.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 11:02   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Kan man inte ta bort en kil så som jag visar på den fantasktiska bilden jag ritade? Det känns ju som att det är denna kil som utgör själva rynkningen till puffärmen.
Bifogade bilder
Filtyp: pdf ARM.pdf (20.4 KB, 165 visningar)
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 12:10   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om du vill behålla vidden i den övriga ärmen ska du ta bort i kilar, ja. Dock, tar du bara bort i en kil där upp till kan du dels inte lägga mönstret platt, åtminstone inte om det är format som på din bild, och, du tappar bredd i ärmkullen mot den ursprungliga, och, ev. höjd. Titta i instruktionerna för vad rynket ska vara och ta bort i flera kilar där, så mycket som är det överblivna. Förläng linjerna ända ner till handleden, och jämka ihop det så att det ser och känns bra. Annars så får du antingen leva med en söm vid axeln, och mystiskt utseende, eller, jämka bort en del extra vidd där din kil slutar.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 12:25   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Armen är perfekt i vidd för övrig så det känns som det får bli flera kilar. Tack för din hjälp. Får väl ta ett "skittyg" och prova mig fram.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons