Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-21, 18:54   #1
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
350E vs Deco 340

Nu är jag här igen med mina frågor angående brodermaskin, har mao inte köpt någon ännu. Med tanke på att det tog flera år att "investera" i en CP så får ni nog stå ut med mig ett tag till. Brodermaskin med tillhörande mjukvara är ju något dyrare än en CP.

Några frågor till er, broderifreaks!

Hur skall jag tänka vid ett köp av brodermaskin?

Funderar på Janome 350 E eller en Bernina Deco 340. Vet ju att dessa maskiner är likadana och priset skiljer ju knappt något.

Berninan kan jag köpa hos en lokal handlare som anordnar en del broderiträffar, nackdelen är ju att inte så många har denna maskin så det är svårt att få hjälp exv här på sysidan.

Janomen får jag köpa antingen genom postorder eller åka en bit för att köpa i affär (=nackdelen om man vill ha service eller annan hjälp med maskinen) men man kan istället få mer hjälp på sysidan då denna maskin är rätt vanligt.

Mjukvara= Janome har väl ett enkelt program för småjustering mm för en OK penning runt 3-4 tusen och jag har funderingar på att köpa detta direkt om jag köper Janome. Man klarar ju sig långt med ett sådant program som kan justera befintliga broderier i börja (tror att dessa program är på svenska och då mer lättförståliga) eller skall man istället köpa Embird (som en del säger är något svårare att förstå sig på) för att man skall ha möjlighet att för en lite billigare penning kunna bygga på till stygnsättningsprogram i framtiden.

2 alternativ på maskin och två alternativ på programvara- vilka val skall jag göra OM det blir ett köp
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-21, 19:52   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Hej där!
Jag har en Janome 350 e som tickar på fint i syrummet. Till den kör jag med Embird och det är ju ett bra program som är både prisvärt och innehållsrikt. Nu är jag ingen stygnsättare eller så men Embird ger mej allt jag behöver! Jag hade en Janome 300 för 4 år sen och sålde den pga att jag i jobbet fick nyttja en Brother PR600. Men så slutade jag jobbet i sommar och då köpte jag mej en Janome igen. Gillar att ha en "ren" broderimaskin och en vanlig...
Det finns alltdi nån att få tips av här tycker jag!
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-21, 20:31   #3
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Jag vet inte heller vad man skall köpa! men funderar på Brother NV-900 med programmet PE Design Lite som man får med på köpet för 7995 kr och fraktfritt och postförskott 50 kr. verkar lätt att handla bara ringa på telefon och betsälla och betala där man hämtar ut den på poststationen. detta från en brotherhandlare i Göteborg som gällde länge så det var ingen sån där jobbig stresssituation att detta gäller sista exet eller köp nu

är detta ett bra köp eller är Brothermaskiner av dålig kvalitet är det värt att lägga till några tusen och köpa nån utgående HQ som ex Platinum 955 E för ca 9995 kr eller Designer 2 för ca 12000kr nya i butiker.

vet nån om det finns rea eller kampanjer eller utföräljning nånstans utan att det blir reklam här?
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-22, 01:25   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror att det är minst lika bra kvalité på de olika broderingsmaskiner oavsett märke... Då är det oftast modeller som kan vara jobbiga istället för märken?

Själv skulle jag spara pengar och köpa Brother/Janome som ny maskin när det gäller brodering.

Jag tror att det är bra med nytt eftersom broderingsmaskiner syr så många stygn och kanske blir slitna med tiden rent mekaniskt?

Jag tror också att det omkring spelar mer roll än själva märket nu för tiden... Hur man trivs med maskinen, var knapparna sitter, hur displayen är, hur man spolar, hur man överför, hur man editerar, osv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-22, 06:17   #5
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
Nått annat man borde kolla är storleken på ramar man kan använda till maskinen, vet att tex brother har något bredare standardramar än tex HQ.Sen ska man alldrig köpa en maskin som bara tar små ramar för det dröjer inte länge innan man vill sy nått större
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-22, 06:45   #6
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Håller med om att kontrollera ramstorleken innan köp. NV900 har väl en mindre ram som dessutom inte går att komplettera med någon större. Både denna och den mindre varianten av janome 200E går därför bort i mitt val. Även om jag har tänktatt sy mest barnkläder så kanske man vill sy något större i framtiden. Dessutom så vill jag ha möjlighet att brodera namn exv på ryggen av en jacka (som jag gjort i min blogg) och detta fungerar ju inte utan flytt av ram vid en liten ram.

OK! Tror nog att det kanske blir Embird som programvara iallafall. Nu till slutliga frågan - vilken maskin.

Jag vet ju att båda maskinerna är bra, det är ju faktiskt i stort sett samma maskin( tror de tillverkas på samma ställe dessutom och endast skalet skiljer sig)) - men vad är mest värt - att ha möjlighet till hjälp här på sysidan eller kunna få hjälp och möjlighet till syträffar hos en lokal handlare?
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-22, 06:47   #7
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Blir det en Janome så känns det inte så viktigt att köpa den lokalt. Även jag efterlyser "billig" och bra ställen på "postorder" Har någon något tips?
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-22, 07:34   #8
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Hej!
Jag har en Bernina Deco 330. Alltså föregångaren till Deco 340. Jag är helnöjd med den maskinen. Har aldrig varit några fel. Jag stod i samma val för ett antal år sedan Bernina eller Janome. Har nu även en Bernina 630 eftersom min gamla symaskin behövda bytas upp.

MVH
Elisabeth
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 12:36   #9
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Nu börjar det luta åt en Bernina då jag fick en ritkigt bra pris hos den lokala handlaren. Bernina skall förövrigt inte saluföra denna modell längre då den säljer för lite.

Nu undrar jag vad Bernina använder sig för filformat? Är det ett vanligt filformat, så det inte ställer till något i början, då jag inte tänkt att köpa till något broderprogram förrän lite senare. Antar att man är nöj till börja med att brodera köpebroderier och de som finns i maskinen ett tag för att lära sig.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 12:44   #10
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Till mina maskiner är det EXP.
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 12:48   #11
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Hittar ingen information om vad 340 har för format, men det borde nog vara samma då. Är det ett vanligt filformat som de flesta broderier man köper (över nätet) finns i?
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 12:57   #12
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
För det mesta har jag hittat i EXP-format. Några gånger har jag fått konvertera. Finns ibland gratisprogram för detta med prova på i 30 dagar.
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 13:06   #13
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Tack för hjälpen! Det är ju inte roligt om man skall bli låst i valet av fil-format.

Jag funderar även på mjukvara och vilket program man skall välja. Embird har jag förstått är billigt och framförallt fördelaktigt eftersom det är utbyggbart. Fungerar detta program gentemot en Deco 340, tro? Bernina har ju ett eget program (v5?) som har fått bra recensioner, vad kostar ett sådant program?
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 14:37   #14
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Nu har jag läst på lite extra om Deco 340 (laddat ned den svenska bruksanvisningen som finns på Berninas hemsida) och det är filformatet EXP även på 340'n. Nu undrar jag om detta format fungerar tillsammans med Embird, som jag tänkt att köpa?
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons