Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-17, 16:12   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Varför visas namnet?

Varför visar denna webbtjänst mitt namn?
Jag såg denna fråga i en tidigare diskussion här men begrep tyvärr inge svaret.
De webbforum som jag annars brukar besöka visar användarnamnet eller så kan man välja signatur från gång till gång. Ens riktiga namn väljer man själv om man ska berätt i personliga mejl och privata chattrum.

Handlar det om teknik eller om en uttalad policy?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 16:15   #2
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Policy, vi har tyckt att det ger mer personliga mötesplatser än när man bara använder ett alias.

Det är också viktigt att en riktig personprofil när det handlar om att ladda upp bilder och dylikt, det är noga med upphovsrätten.

Men är detta ett problem för många kan vi förståss ta upp det till diskussion.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-18, 08:25   #3
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Inte problem direkt

Problem uppstår väl först när man råkat ut för någon mindre seriös person som börjar trakassera en.
Det är väl inte så troligt att skummisar söker sig till webbplats om sömnad, men det räcker ju med en sjuk typ för att det ska vara kört.
Jag förbjuder mina barn att någonsin avslöja sitt riktiga namn för någon ”på nätet”, hur trevligt eller oskyldigt sammanhanget än må vara.Det hade varit bra att kunna säga att jag själv gör likadant.

Men säkert bidrar namnpublicering till att hålla diskussionerna på en bra nivå.Det här är nog det mest tjafsbefriade forum jag sett.Fulla med sakliga, vänliga och substansiellt fullmatade texter. Det är roligt att läsa.

Det finns både plus och minus med att visa namnet. Det verkar inte vara någon stor fråga för deltagarna här.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-18, 10:06   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har inget emot att mitt namn visas, när jag faktiskt själv registrerat det här. Däremot tycker jag inte att det är bra att mitt användarnamn visas. Det borde vara helt osynligt för alla andra. Det är ju en del av mitt login... Bara lösenordet som fattas.
Sedan tycker jag att det kanske är lite dumt att en utomstående som inte är medlem kan gå in på sidan och läsa alla forum och kommentarer på sysidan. Det går t.o.m. att söka på mitt namn på Google och hamna mitt i en diskussion i ett forum här.
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-18, 10:22   #5
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Hej alla!

Jag tycker att det är självklart att man visar vem man är, så att alla vi på sysidan är du med varandra och det blir som Christer vill att det ska vara. Jättebra!

Däremot tycker jag att det bara är medlemmarna som ska kunna se det, att namnen inte visas i forumet, utan bara våra alias. Och att bara medlemmarna kan titta på våra profiler. skulle vi vara som en familj!

Som det nu är kan vem-som-helst läsa forumet och få våra namn, läsa våra profiler och veta "allt" om oss. Det känns lite otryggt... Jag hade kunnat tänka mig en medlemsavgift, för att låsa vissa delar av sysidan.se för icke medlemmar...

Till Gunilla: Det visar ju att sökmotorerna fungerar !

Apropå användarnamn/alias: Det kanske går att ändra, så dom blir olika? Alltså ett namn för login och ett för alias?

//I.P
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-18, 15:20   #6
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Det låter bra

Visst. Då får man ju fördelarna med en trevlig och hyfsad diskussion med öppet visir och slipper osäkerhetskänslan av att ”vem som helst” kan hålla reda på vad man tycker utan att själva ge sig till känna.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 13:03   #7
Asilas Asilas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 42
Man behöver ju inte skriva ut hela sitt namn..
Asilas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 13:20   #8
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Det vore skönt om det inte gick att googla fram det man skriver här via ens namn, går det att ordna?
Det kanske skulle räcka att man kan läsa profiluppgifter om man är inloggad men inte annars.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 13:50   #9
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Eller att man måste registrera sig för att kunna läsa inläggen (då går det heller inte att googla fram sig på sidan).
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 14:12   #10
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Har funderat på samma sak.
Tycker personligen att det ska vara frivilligt att visa sitt riktiga namn, man väljer ju ett nick för att kunna vara anonym.

Alla andra forum jag hänger på visar bara ett nick, inte det verkliga namnet. På vissa ställen kan man välja men då syns det bara i den personliga profilen och för inloggade medlemmar.

Jag har valt att ta bort mitt namn pga att det finns många idioter där ute och med namn samt tex bostadsort så är det inga problem att söka upp nån i verkliga livet.
Puckon söker inte på sysidan, dom googlar på det dom letar efter, namn, bilder på barn, underkläder osv.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 14:43   #11
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har inte lagt ut mitt fullständiga namn av den anledningen. Jag vill inte vara sökbar på nätet vad gäller mina intressen eller personliga åsikter. Man blir googlad på i alla möjliga sammanhan och jag vill helst hålla mitt privatliv skilt från mitt yrkesliv.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 17:06   #12
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Kan inte annat än hålla med Maria.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-27, 12:33   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Här är en annan som tagit bort namnet pga att det finns idioter och jag har ganska ovanlig namnskombination. När jag först reggade mig här för ett tag sedan skrev jag ut alltihop, men jag kände mig sen lite mer utblottad eftersom vem som helst kan se det. Så tog jag bort efternamnet.

Det kan man göra. Eller ta en uppenbart fejkad namn som några gör. Man skall inte känna sig tvingad till att visa sina uppgifter hela tiden för vem som helst.

Jag vet att man lätt kan fixa ihop en trevlig uppsats om ditt liv om man vet lite hur man hittar saker och ting och har lite vilja men varför göra det för enkelt?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons