Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-20, 07:31   #1
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad

Prisskillnaden på overlock England och Sverige

Jag sitter just nu och funderar på att köpa mig en mer avancerad overlock, typ Pfaff 4874, BabyLock Evolve eller något annat kul. Prissättningen i Sverige jämfört med butikerna i England är ju mycket mycket högre! Trots att de brittiska butikerna också är "fysiska" butiker med butikslokal och så. Hur motiverar man egentligen de höga priserna i Sverige?

OK, man får ju servicen att butiken hjälper mig med problem som ev. uppkommer, det kan jag ju tänka mig att betala någon tusenlapp för. Det kan jag tänka mig också betala utöver en billig maskin i England. Men som för Evolven, om man jämför det officiella priset (och ingen prutning/erbjudande) ligger den på 20 000 i Sverige och motsvarande 13350 i England. Och den senare då med lite tillbehör och trådar. Det är 50% mer i Sverige!

Och som Pfaff 4874, som jag är intresserad av, och som öht inte finns här (och därför är jag väldigt osäker på om jag "törs" köpa den, tänk om jag behöver hjälp "på plats" eller serva den?), då kan man ju tänka sig vad de skulle vilja ha för den! Specialimport s.a.s.

Jag är väldigt obekväm med att pruta (i alla fall på plats) och kommer därför inte kunna få ner priserna i butik i Sverige. Jag får gå på s.k. erbjudanden isåfall.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-20, 08:19   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad

Pfaffen är det tydligen för liten efterfrågan på så därför säljs den inte i Sverige.
Babylocken finns på specialpris inklusive en massa extra pressarfötter just nu om du kikar på blocket.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-20, 08:32   #3

Hej MonicaW,

jag är medveten om att Evolven säljs till kampanjpris (på butiken jag var på var det till förra lördagen), då kostade den 18000 + fyra-fem extra pressarfötter (men ej den jag var intresserad av). Den pressarfoten kostar ca 1000 kr, så priset i Sverige blev då 19000 och England 14500.

Jag undrar hur man motiverar prisskillnaden? Dessutom blir jag lite irriterad på bilförsäljartricken "specialpris om du handlar nu" när jag funderar på att köpa en apparat för 15000-20000.

/Emma
Gammal 2009-10-20, 08:57   #4
monikaw monikaw är inte uppkopplad

Ja det är en stor prisskillnad det tycker jag.
Håller med om att det vore intressant att veta varför maskiner kostar så mycket mer här än där. Är det butikerna som tar ut överpriser eller har länderna olika moms på sakerna? Något måste det ju vara.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-20, 10:34   #5
catla catla är inte uppkopplad

Momsen i England (=VAT) är fn 15%
och kommer att höjas till 17,5 % 20100101.

http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTax...Tax/DG_4015895

( Vissa saker är oxå helt momsbefriade i England som t ex
mat, barnkläder,böcker & tidningar. )
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 12:58   #6

Nu beställde jag en Pfaff 4874 från sewingmachines direct! Priset för maskinen var 1195 pund, jag är en riktigt usel prutare men jag blev lite skakis att jag inte skulle kunna få tag på den maskinen, då en återförsäljare hade sålt slut på sina maskiner, och PFAFF slutat tillverka dem.

Visst, jag kunde hoppas på att en ny maskin ersätter denna, men alternativet är ju faktiskt att det inte lönar sig att ha dessa avancerade maskiner, och att man då måste leta någon annan maskin.

Ja, jag är glad iallafall
Gammal 2009-10-26, 16:22   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Grattis till inköpet! I ditt fall förstår jag att du gick till SMD.

Jag tror det här med att vara dyrare är att det är så liten marknad i Sverige och att de måste översätta manualer? Annars vet jag inte. Om man kunde klara sig med englska manualer och helt skippa företag i Sverige och originallandet säljer produkten direkt till affärerna (dvs kapa mellanhand) så skulle nog priser vara lägre tror jag! Men kanske är det ett krav på svenska manualer enligt någon lag har jag för mig? Knepigt läge.

Ungefär som med Tupperware och Kirby-dammsugare, man kan köpa mycket billigare liknande varor till liknande kvalité, men dessa märken är jättedyra för att det är så väldigt många mellanhänder som skall ha sin del av kakan.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-27, 07:09   #8

Ja, det där med svenska manualer verkar ju vara ett försäljningsargument hos svenska återförsäljare. Och visst, jag kan tänka mig att marknaden är ganska begränsad här jämfört med storbritannien eller USA, där man har en helt annan "hemmafrumarknad" (OBS! Inget nedsättande i det).

Problemet är ju att när konsumenter inte längre behöver svenska manualer (jag är van att arbeta på engelska, har varit mitt arbetsspråk i över 10 år) samt har möjlighet till prisjämförelser utom rikets gränser, blir ju kundunderlaget ÄNNU mindre...

Jag tror symaskinsförsäljarna måste ta till sig den priskritik som finns, för risken är att de annars kommer förlora väldigt många kunder? Kanske inte köpa in lager, utan beställa vid efterfrågan och kompensera med kurs? Ja, jag vet inte, men något är knas tycker jag.

/Emma
Gammal 2009-10-27, 09:27   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Japp, det är så också för mig med engelskan. Ibland föredrar jag englskan över svenskan i vissa ämnen. Nu på de senaste åren (=de senaste 10 åren ca) har jag gått över till att läsa online och köpa engelska mönster (eller som nu: japanska) för att inte vara begränsad och för att upptäcka mycket fler idéer och då är det bara en fördel med symaskin som har engelsk manual - man slipper översätta termer sinsemellan.

Det går bara inte att bortse från att hobbyn är måna tusen gånger större i de engelspråkiga länderna tillsammans (och lägg dessutom till många länder med invånare som startar saker och ting på engelska för att nå fler!) än fjuttiga lilla Sverige. Det kan bidra till att de svenska grejerna tynar bort, men till fördel för det stora alltet.

Men jag tror inte att de svenska sakerna tynar bort helt och hållet. Det finns lite unika saker för sverige. Ta bara folkdräkter. Kalikå-krabater... osv. Det bästa är egentligen att de svenska intresserade går över till engelska för att nå fler och hålla sitt "del" levande! Nu för tiden är det ingen argument mot att kunna engelska som språk då alla måste lära sig det i skolan och man får det naturligt via väldigt många kanaler. Kanske inte för mig som är döv, men om jag kan så kan andra!!!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.