Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-10-25, 15:40   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja, backknappen sitter också fel till för mig tycker jag i alla fall. Ofta känns det som "omväg".

Men vissa nya maskiner har en spak nära nålen som kanske är backen?

Fördelaktigast är ju som du säger att man styr det med pedalen.

Egentligen måste det till en klassisk symaskin med eget bord för att få det att fungera eller en väldigt elektronisk symaskin med flera kontroller via pedalen.

Men tekniskt sett går det ju att tillverka. Mekaniskt genom att man har symaskin på sitt eget bord med inbyggd pedal och styrs via remmar, och elektroniskt genom ja fler kontroller i pedalen.

Jag sydde lite på industrimaskin när jag var ung och den var rolig då när man trycker "bakåt" så fäster det tråden (backen typ) och klipper av tråden och lyfter pressarfoten raskt efter varandra automatiskt. Bra när man syr en massa. Men så är det ju en koloss med eget bord. Krävs dock lite vänjning så att man inte råkar avsluta när man bara vill stanna lite. Men det är ganska bra avstånd mellan dessa lägen så det var inga problem egentligen.

Överhuvudtaget tycker jag att pedalen väldigt gärna kan vara mycket större än den är på dagens hemma-symaskiner!! Gärna större och tyngre! Så de inte är småfjuttgrejer som smiiiiter runt. Lätt = kasar runt! Rymmmmer! Värst av mina maskiner är Brother som ju är elektronisk (brodyrmaskin) och sådana maskiner har tyvärr mycket mindre pedaler... Elektroniskt, inte lika stora delar.. Det gör mig frusterad ibland, tack och lov syr jag inte på den maskinen. (Brodyrdelen sköts helt och hållet via knappar, inte pedal)

Olyckligtvis har min overlock också en fjuttpedal som ibland rymmer. (tror pedalen är elektronisk)

Vad är det med små pedaler överhuvudtaget?! Man måste hitta rätt med foten för att hamna på den lilla pedalen oh den rymmer som sagt.

Där kan tillverkarna definitvt göra bättre.
Kanske genom att göra stor (typ like bred som symaskinen själv) plastpedal med rejäla "fötter" under som sitter bra mot golvet, och sen göra den ihålig i botten så man kan klipsa fast typ tyngdplatta så man kan ha tung pedal om man vill ha symaskinen "stationerad" och lätt pedal om man ofta åker runt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:05.