![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Hejsan.
Har någon tips på någon annan hemsida än sewingmachines.co.uk ? Känns som att det skiljer så pass mycket i pris så att det är värt att beställa från utlandet. Tog kontakt med kundtjänst på sewingmachines.co.uk och frågade lite om vilken modell och så som var att rekomendera detta var svaret jag fick: "All overlockers generally do the same job but quality does vary depending on where they are manufactured. Entry level machines like the SMD DF854 and Pfaff Hobbylock 2.0 are made in China whereas the mid range Janome models like the 644D and 744D are made in Taiwan. The top quality Baby Locks with jet air threading and the Pfaff 4842, 4850, etc are manufactured in Japan and are more suited for regular use." Av de modeller jag skrev tidigare, går att att säja vilken som är mest mångsidig? Vilken klarar mest, alltså sy i "tjockare" material? Mvh Viktor |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej,
av de Janome maskiner du tittat på skulle jag välja 644 före 744. Den tredje modellen är jag inte helt bekant med men jag antar att det egentligen är "hugget som stucket" vilken du väljer. Alla är i stort sett likvärdiga vad gäller material etc. Prisskillnaden motiverar helt klart ett köp från England. Jag har köpt flera maskiner från SMD. Den senaste, en overlockmaskin (Babylock), fungerade inte vid leverans. Men den fantastiska distanshjälp som (Russel) bistod med gjorde att felet avhjälptes hemma i köket på 4 minuter. Jag anser att värdet av en personlig kontakt med försäljare vid köp på "hemmaplan" är övervärderad. Köp du maskinen från England, SMD eller någon annan är upp till dig. SMD har ju sin prisgaranti och av egen erfarenhet kan jag också säga att det är snabba och serviceminded även vid problem. Lycka till! Gerd |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har använt min Janome 744 till att sy i de flesta tyger, allt från mycket tunna tyger till flera lager av tjockare tyg. Jag hade inte ens sett en overlock maskin "live" innan jag köpte min så är helt självlärd. Även jag köpte min hos SMD.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har också köpt en janome 744 genom SMD utan att äga en overlock innan. Skulle nog inte rekommdera SMDs egna märken, det är alltid knepigt med udda märken i det långa loppet. Men SMD som affär är jättebra, har haft bra service. Men har inte behövt skicka tillbaka symaskiner så jag vet inte hur det fungerar på den punkten. Men de pengarna man sparar på prisskillnaden täcker också in om man skall behöva skicka tillbaka så jag tänkte att det var värt det.
Med janomen får man en DVD som visar lite olika saker. DVDn, manualen och en länk som jag hittat härifrån hjälpte tillsammans mig att förstå maskinen. Var för sig är de småusla, men tillsammans blev det bra. 744 har friarm. 644 är stabilare om man vill sätta fast extratillbehör om man vill använda dessa. Eftersom på 744 sätter man i en krok som sätts i maskinen, medan på 644 skruvar man fast grejerna. Kroken vill gärna glappa ganska mycket så t.ex. mätverktyget glappar med 2-3 millimeter, så det är smått värdelöst. Men inte alla vill sy med tillbehör och vill helst ha friarm. Så man ska tänka på vad man vill ha. (med tillbehör menar jag dessa extra pressarfötter, linjaler osv som SMD säljer extra) För övrigt är dessa 2 nästan identiska. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.