![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
http://www.skradderi.se/första.htm verkar ha det. Men jag har ingen aning om meterpris eller så.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tack. Vad många fina dräkter det fanns där också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Madapolam...man blir lite nostalgisk...
Ett mjukt och fint tättvävt bomullstyg som jag har använt mycket just till örngott, en del med broderier på, är det som man kan köpa på Panduro (!) av alla ställen. ca 70 kr/m. Det finns i flera färger, bl a en mycket fin offwhite ton. Jag har tvättat de här tygerna i åratal, och de håller färgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har sökt på madapolam på Panduro men det kanske inte heter det där. Jag har i alla fall beställt katalogen så då hittar jag det säkert. Tack för hjälpen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ann-Marie. de kallar det inte madapolam, bara bomullsväv. Det är den som finns i ett tjugotal färger, så du kan inte ta fel!
![]() Obs, kom ihåg att tvätta först när det ska vara till en baby, men det vet du väl redan.. ![]() Sådan bomullsväv som fanns "förr i tiden" finns knappast att få tag på längre, tyvärr. Man ändrade bomullsodlingen i många länder till en annan bomullssort för att förenkla för skördemaskinerna, och tjäna mer pengar (!). Ska man ha tag i absolut toppkvalitet av bomull, ska man söka efter Sea Island-bomull. Det finns säkert att få tag i nånstans på nätet, troligen mycket dyrt. Jag har sett det säljas i Sverige också, men minns inte var. Jag är glad för mitt gamla linneförråd från mormor, vårdar det ömt och använder det gärna. Svala manglade örngott... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.