![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sömproblem
Hej!
Igår satt jag och sydde en veckad kjol och allt flöt på riktigt bra. Men idag ska jag sicksacka en sömsmån och plötsligt blir sömmen inte fin alls. Övertråden blir ganska slapp och undertråden sticker upp i stora öglor. Tycker att det är konstigt eftersom allt gick så bra igår? Har provat att både öka och minska på trådspänningen men jag tycker inte att det gör någon skillnad. Någon klok som har något förslag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Dum fråga, men har du trätt om maskinen och satt i spolen med undertråd på nytt? Något kanske har halkat ur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Absolut ingen dum fråga! Fast det har jag gjort - hjälpte inte.
Ytterligare en ledtråd; sicksacksömmen blir nästan rak på övertråden men precis som den ska vara på undertråden. Det blev något bättre om jag ändrade trådspänningen till en och en halv men så ska det väl inte behöva vara på vanligt bomullstyg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Dum fråga nr2: Har du provat att byta nål?
Det brukar vara en miss jag gör, och sen oroar jag ihjäl mig för att det ska vara nåt fel på maskinen eller lägger hela syprojektet åt sidan i flera veckor för att det inte är kul... Det tar tid att inse att nästan allt krångel med undertråd har med nålen eller övertrådens trädning att göra, men jag börjar lära mig... Surast känns det när man måste åka in till stan och handla en ny dyr tvillingnål för att få till den sista decimetern på fållen - vilket är den situation jag befinner mig i nu ![]() Lycka till /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ahaaa! Du menar att nålen kan vara gammal och utsliten? Så kan det kanske vara!
Fick symaskinen på min födelsedag i juni och jag har knappt använt den. Den är begagnad så han i affärn kanske inte bytte den? Utgick från att allt var tipptopp men det är klart att det inte måste vara så. Ska ta en sväng genom alla göteborgskalasande människor imorgon efter jobbet och inhandla en ny. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nålar är en slitvara som måste bytas då och då. Det räcker med minsta lilla förslitning eller böj för att den inte ska ta upp undertråden korrekt.
Och man ser sällan med blotta ögat att det är fel på nålen, det är bara att testa en ny och se om besvären försvinner. Hoppas att ny nål fixar problemen för dig! /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
tack för hjälpen! var rädd att det skulle bli sömnproblem pga sömproblem ett tag där...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:17.