Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-19, 18:44   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Värt att köpa billig broderimaskin? Janome 200E?

De säljer ut Janome MC 200E för £399 på en massa ställen på nätet (ca 4600kr). Det är ju billigt för en broderimaskin, men ni som maskinbroderar, är det värt det att köpa en billig maskin? Vad missar man jämfört med de mer avancerade? Jag har tittat lite på specifikationer, men det är svårt att veta exakt vad skillnaden blir, när man inte vet någonting direkt om maskinbrodyr. Tacksam för all hjälp!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 10:31   #2
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Det som är största nackdelen med den maskinen är väl den begränsade och lilla ramen. till skillnad på andra maskiner så kan man ju inte hellr komplettera för att få en större ram då denna är fast och inte går att kompletteras.

Jag har tittat länge på denna maskin och funderat på om man verklien behöver större ra (jag syr mest barnkläder) men just att den inte går att bygga ut om man senare kommer på att man ill brodera störra motiv gör att jag tvekar.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 10:46   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Tack för svaret. I övrigt då? Vad är det som i allmänhet skiljer de billiga maskinerna från de dyra förutom ramstorlek? Kan det vara svårare att brodera komplicerade saker på billiga maskiner och i så fall på vilket sätt? Jättetacksam för att lära mig mer om det här.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 17:34   #4
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Om man har komplicerade broderier är det inte säkert att maskinen tar emot motivet, jag har ett par gånger fått upp att stygnantalet är för stort om jag laddar ner ett broderi som har mer än 35000 stygn på 10x10 cm broderi. Nu kan jag lösa det med min större maskin genom att välja en större ramstorlek än vad som egentligen behövs för broderiet. Men det är kanske olika på olika maskiner. Själv hade jag tidigare en Brother Inov-is 500D, men har nyligen köpt en begagnad 4000D. Lite skillnad.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 17:51   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
O.k. Men jag tänker ändå att det måste vara betydligt mer än bara ramstorleken som skiljer mellan en maskin för 5000 och en för 50000?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-23, 09:12   #6
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
De billigaste broderimaskinerna är bara broderimaskin och de dyrare kan du också sy på.

Mvh
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-23, 09:23   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Köp billigt köp dyrt finns det ett talesett som säger och det brukar hålla. Jag skulle gå upp en bit i prisklass.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-23, 12:05   #8
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag klarade mig i 9 år med 10x10 och använde knappt maskinen till vanlig sömnad. Jag har andra maskiner för det.

MEN har man ont om plats och vill ha broderi ska man satsa på kombinerat! Och naturligtvis har man mer möjligheter med större ramar. De flesta motiven är dock i ca 10x10!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 07:17   #9
HannaL HannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 9
Har haft min memory craft 200e i 5 dagar och jag är jätte nöjd....Köpte den av en bra säljare så om det skulle uppstå problem så är det bara att få hjälp där i från.
HannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 07:27   #10
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
mari1e skrev: Visa inlägg
De billigaste broderimaskinerna är bara broderimaskin och de dyrare kan du också sy på.

Mvh
Men det räcker ju inte heller för att förklara en skillnad på 45000 kr. Det måste ju vara någon substantiell skillnad mellan en 5000kr-maskin och en för 50000, eller? Fler färger? Bättre stygn på något vis? Enklara handhavning? Hur?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 08:02   #11
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Kan det kanske vara någon skillnad i hur mycket efterarbete man måste göra själv? fästa stygn eller så? hur snyggt och hållbart själva broderiet blir?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 08:11   #12
Nallen Nallen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 144
Jag har inte testat de billigare brodermaskinerna. Men skärmen på de dyrare maskinerna är mycket bättre. Man ser precis var man är i broderiet och den visar stygnantal och tid som är kvar. Man kan också redigera broderier direkt i maskinen.
Nallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-30, 08:15   #13
mimmi64 mimmi64 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 23
Jag har inte testat någon av de billigare maskinerna men mitt tips är ändå att man får vad man betalar för.
Det är många delar i en symaskin som ska hålla bra klass för att man ska vara nöjd, jag menar att plasten kan tex vara av sämre kvalite och gingligare kanske.
Allt måste sitta perfekt för ett bra resultat. I prisskillnaden ligger både skärmens utförande, dataöverföringen, kvaliten på sömnaden och att den känns stabil och rejäl.
mimmi64 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-30, 10:58   #14
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det ligger mycket i hur maskinen tål slitage! Jag har hellre en Bernina som jag kan skruva lite på själv än en annan som jag inte får pilla på invändigt alls! Displayer "behövs" inte om man kopplar ihop datorn med maskinen...

Framför allt skulle jag säga att hur spolen ligger betyder en hel del: Stående spole är verkligen hållbar och lättåtkomlig under arbetets gång. (Skulle inte vilja behöva plocka bort bågen för att fylla på. Man vet aldrig var man hamnar sedan...)

Så jag tror att ju dyrare maskin, desto större båge kan du få med. Till en viss gräns...

Jag köpte min inkl broderienheten för ca 15 och jag känner inget behov av dyrare! Vet faktiskt inte vad mer de kan tillföra? Då skulle jag hellre satsa på en industrimaskin om jag vill lägga mycket på broderimaskin... 120 för en 8-nålars som klipper tråden. Där är ju ett moment som tar en hel del tid!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 07:40   #15
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Ett bra tips är ju att gå in på en symskinsaffär och be dem förklara skillnaderna.

Själv köpte jag en Hq Topaz 20, i vintras för ca 20tkr, men hade tänkt köpa en Hq platinum 955E, som de sålde ut för ca 15tkr.
( Nu säljs den för ca 8...) Jag fick lite info om de båda maskinerna och valet föll snabbt på topazen. Mkt p g a att 955 var en utgående modell bl a.

Jag är jättenöjd med min maskin, som kan brodera i bågar upp till 200x260 mm.
Håller inte riktigt med om att de flesta broderier är 10x10cm. Jag använder ofta de som är åtminstone mer än 15x10...Beror nog helt på vad man vill brodera för typ av broderier. Spolen, som är liggande på min maskin, går visst att byta utan att behöva plocka bort bågen. Det är bara att välja "spolens läge" i menyn, så det är nog olika på olika maskiner.
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons