Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-11, 21:36   #1
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad

Brother symaskin

Är det någon som äger en brother symaskin? Är det en bra symaskin eller är det en billighetsprodukt? Har sett 2010 och 2400 (kommer inte ihåg bokstäverna som ska vara innan) är ju billiga. Min symaskin (husqvarna från 80-talet) måste in på service....det kostar 850 kronor + ev. reservdelar om det behövs. Då känner man att man står i valet o kvalet om man ska lägga ut dom pengarna på en maskin som är 20 år eller om man ska köpa en ny maskin o få något nytt...förhoppningsvis behövs inga reservdelar men det vet jag ju inte innan....känns lite dumt att betala jättemycket för en service o så kan man köpa en ny för nästan samma pengar (om det skulle gå på mera alltså)....nu ska jag sluta pladdra...
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 22:38   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad

Stod inför samma val förra året, var dessutom dödligt trött på min gamla huskvarna som i mina ögon var så tråkig.

Mitt val då blev en Brother innovis30, kostade 3500 och har inte ångrat mig alls.
Den är så mycket enklare att sy på och har många roliga sömmar att välja på. Knapphålen sys nästan av sig själv.

Min mamma, 70 år gammal, köpte samtidigt en likadan, även hon är mycket nöjd fast hon som jag varit huskvarna trogen tidigare.

Vet inget om de maskiner du nämner men är som sagt väldigt nöjd med bägge mina, har en overlock oxå.
Kanske inte skulle rekommendera de allra billigaste modellerna men går du upp till runt 2500 tror jag säkert du får en bra fungerande basmaskin.
Bra att veta är oxå att brother som regel har fem års garanti iaf om du köper den hos en symaskinsförsäljare.

Fundera på vad du behöver, om du gillar din gamla maskin eller om du som jag är sugen på nåt nytt.

Lycka till!
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 05:51   #3

Skulle inte gråta över att bli av med den jag har om jag säger så....visst, den har många sömmar (bokstäver o dekorationssömmar)...men hur ofta använder jag bokstäverna? Aldrig! Därför skulle jag lika gärna kunna köpa en som har fler dekorationssömmar....huj vad svårt...och jag som behöver min maskin!!
Gammal 2009-08-12, 10:17   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Jag skulle inte köpa någon lågbudget-maskin igen...
Hade en Brother ES 2020 och den höll på att driva mej till vansinne!

Klarade inte att sy i tjockare tyger alls så laga jeans föll bort helt...
Klarade inte av att sy snyggt med tvillingnål...
Vägde inte mycket så den hoppade omkring på bordet..
Kändes väldigt mycket b - plastig...
Enda positiva med maskinen var att den sydde snygga knapphål...

Jag skulle hellre köpa en beg. maskin eller en som kostar mer.
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 11:23   #5

Asså brother är en billighetsmärke...det kunde jag tänka mig....singers då?
Gammal 2009-08-12, 11:51   #6
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad

Nja, håller inte med riktigt om att det bara är ett billighetsmärke men du får vad du betalar för.
Tex är ES modellerna billigare än Innovis modellerna som har en betydligt starkare motor.
Både singer, janome, och brother är ganska likvärdiga om du jämför samma prisklass.
Dessutom görs i dag de flesta maskiner på samma fabrik.

Be att få provsy. De flesta försäljare säljer ju flera olika märken i olika prisklasser och i sista änden handlar det ju om vad just du trivs med och vill ha..

Kom precis på, vi fick kompispris när vi köpte våra maskiner, ligger runt 4500 annars.

Senast redigerad av sextiosexan den 2009-08-12 klockan 12:11. Anledning: Taskig stavning :)
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 23:34   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Singer är samma som Brother nu nästan eftersom de inte gör egna maskiner längre, ialla fall inte i låga prissegmenten...
Det är knappt något märke som gör egna maskiner i budget och ev normalprisnivån, utan de anlitar asiatisk fabrik för det. Så alla är i princip samma sak. Då är det nästan bättre att köpa ett asiatisk märke från början, dvs brother eller janome. Om man vill ha sådan maskin alltså.

Jag skulle hålla mig borta från Singer, märket har verkligen gått ner sig.

Eller, ja jag ser att föregående talare sa ungefär samma sak.

Devisen "man får vad man betalar för" gäller definitvt symaskiner till högsta grad. Men när man passerat visst gräns så brukar det vara jämnt och mest smaksak vad man väljer. Och vad man ska sy. Bland Brother-maskierna är Innovis rätt så ok.

Om man har låg budget ska man köpa gammal symaskin, dvs gammal nog från den tiden som prylar byggdes för att hålla och inte som slit och släng plast-prylar. De är bättre än dagens maskiner också.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 19:56   #8

Var inne i min lokala husqvarna affär idag o införskaffade mig en ny husqvarna istället....en platinum 955E för 8.495, då med brodyrenheten inräknad i priset, fick samtidigt en gratis service på min gamla symaskin som min mamma ska ha. Tyckte det var ett bra deal.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.