Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-05, 20:24   #1
Filip Filip är inte uppkopplad

Laga jeans

Hej!

Har ett par jeans där det blivit hål på baksidan precis utanför fick-kanten. Undrar om man kan laga detta? Tänkte att man vecklar in detta o syr in det bakom fickan men då blir det lite skrynkligt. Vilka är era tips på hur man finast lagar detta?
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 20:34   #2
troback troback är inte uppkopplad

Smile

Jag brukar ta en bit jeanstyg (från några andra gamla, avlagda) och lägga på insidan under hålet, och sen sy med raksöm fram och tillbaka som om man "stoppar strumpor". (Hrm, inte lätt o förklara, men hoppas att du förstår.) Ta en färg på tråden som är så lik byxorna som möjligt, så syns det inte så mycket.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 20:40   #3

Jag lägger in en bild på det hela också så det blir klarare vad jag menar. Det ser inte så farligt ut men jag tror det kommer bli större snart och det syns mer när man har byxorna på sig.

Länk: http://img194.imageshack.us/img194/1803/jeanst.jpg
Gammal 2009-08-05, 20:42   #4

troback, tack för ditt svar. Kan man göra det som du skrev på området som det här hålet är? Du kan se på bilden nu hur det ser ut.
Gammal 2009-08-05, 21:17   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Så brukar jag med göra! Och eftersom fickan är hel syr jag fast ovankanten i fickans söm... kan vara lite tjockt men tar du det försiktigt så går det nog bra! Och snåla inte med lappen: Runt hålet brukar det vara tunnare tyg så kör en bit omlott så lappen sitter i "bra" tyg!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 21:28   #6
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad

Hej Filip.
Jag är mamma till tre pojkar, så det har blivit många lagningar av jeans med åren.
Jag gör precis som troback och Johanna skriver, fast jag lossar på fickan först så jag får lappen riktigt bakom. Sen syr jag fast den igen med jeanstråd. Det brukar bli bra.
Lycka till!

Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 21:36   #7

Jag är inte så bra på det här med sy...men ska jag alltså ta en jeansbit och lägga på insidan, sedan syr jag raksöm från ena kanten av hålet till den andra kanten, och sen tillbaka, tills jag har täckt hela hålet med tråd som har samma färg som byxorna? Eller ska jag sätta jeansbiten på insidan och sen sy rynt hålet så att tygbiten sitter fast och sen är det klart? Har lite svårt att föreställa mig själva förfarandet då jag aldrig gjort något sånt.
Gammal 2009-08-05, 21:45   #8

Du ska sätta lappen (som ska vara lite större än hålet) på insidan av jeansen. Sen syr du över hålet från rätsidan tills lappen sitter fast och hålet är borta. Raksöm, flera varv, fram och tillbaka. Har du ett par gamla jeans som du ska ta lappen av kan du ju prova på det paret först, för att se hur du ska göra.

MVH
Anki
Gammal 2009-08-05, 21:57   #9

Tack för ditt svar Anki, en fråga, hur långt från själva hålet ska man börja att sy, spelar sånt någon roll? Och en annan sak, ska man klippa bort trådarna som går över hålet just nu eller ska det vara kvar och som man bara syr över sen?
Gammal 2009-08-05, 22:05   #10

Jag brukar börja nära hålet och "fästa lappen" och sen arbeta mig utåt i alla riktningar tills jag är nöjd. Jag brukar ha en lapp som är ca 3-4 cm större än hålet, för tyget brukar vara tunnare där.

Om du klipper av de lösa trådarna innan så får du en fin lagning. Mina pojkar tycker ibland att det är coolt med trådarna, det är ju lite på modet också med "färdiga hål" på nya byxor. Helt och hållet en smaksak...

Den här metoden använder jag även till knän mm som går sönder ofta. Har nu två par som ligger och väntar på lappning.

MVH
Anki
Gammal 2009-08-05, 22:13   #11

Ok, då vet jag. Tack för hjälpen Anki, nu väntar äventyret, får se hur det går.

Tack Marita och Johanna också.
Gammal 2009-08-05, 22:14   #12

Cool

Lycka till!
Gammal 2009-08-06, 08:16   #13
troback troback är inte uppkopplad

Lycka till med din lagning! Såg aldrig din fråga igår men Anki förklarade och gör precis så som jag menade.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.