Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-25, 07:49   #1
Beckis Beckis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Question Fårskinn

Jag har fått en vision av en ullkappa med fårskinnskant - i mitt huvud är den jättesnygg!!! Min tanke är att göra som en passepoal (ursäkta stavningen...)utmed hela frammkanten och luvan, alltså behöver totalt sett en remsa på ca 5cm x 2,5m. Riktigt så långa får finns väl inte () så jag har tänkt mig att skarva.
Nu undrar jag om det är någon av er som eventuellt har sytt med fårskinn? Var får man enklast tag på det? Billigast? Har ni några generella tips? Något man ska tänka på?
Beckis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 10:53   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
IKEA säljer väl hela fårskinnsfällar... hyfsat billigt, tror jag. Går det inte att köpa en eller ett par sådana och skära i remsor och skarva?/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 11:07   #3
Beckis Beckis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Det låter som en idé, ska kolla det!
Beckis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 13:46   #4
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Hej
Jag har sytt en fårskinnsjacka för länge sen, köpte skinnet av en fårfarmare på Gotland. Minns inte att det var särskilt svårt att sy i skinnet, gällde bara att peta in håren så att de kom på rätsidan och så att sämmen inte syntes. Har för mig att skinnet var ganska dyrt.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 15:13   #5
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Hej Rebecka!
Jag tycker inte att du ska köpa fårskinn från ikea, eftersom kvaltén inte är så bra, de fårskinnen känns väldigt pappersaktiga. Jag har själv funderat på att köpa fårskinn därifrån eftersom det är en aning billigare än att köpa från en fårfarmare. Men när jag känt på kvalitén, så lönar det nog sig att köpa från en fårfarmare, för det är bara någon hundralapp dyrare.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 16:24   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har ett fårskinn (eller lamm..?) från IKEA och det är jättemjukt och fint. Inget fel på kvaliteten, och jag tror t.o.m. att det är tvättat i maskin någon gång. Det känns inte alls pappersaktigt, tvärtom. Möjligt att det är sämre nu, för det var några år sedan vi köpte detta.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 20:51   #7
Beckis Beckis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Tack för tipsen! Jag ska kolla upp om jag hittar några fårfarmare i trakten (Borås) och jämföra lite.
Men någon som kan, visst finns det en särskild nål till symaskiner för skinn? Är det absolut nödvändigt med en sån?
Beckis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 21:08   #8
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
nål för skinn...

är att rekommendera!! Jag har bara sytt för hand i skinn och redan då behövs en bra nål!
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons