![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad är det här?
Jag var och hämtade en vävstol härom dan, och fick med två stycken sådana häringa mojänger. Kugghjulen spärrar så att man inte kan vrida inåt. Min gissning är att man spänner fast ett avslutat vävarbete. Men jag förstår inte varför. Jag kan ju ha fel... Nån som har koll?
Större bild, plus nån närbild, finner här. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vet inte det korrekta namnet, men tror att det är till för att "quilta" täcken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag vet inte om det är en dialektal benämning men jag känner igen "mojängen" som en täckbåge. Används för att, som sagts, quilta täcken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Aha! tack för de svaren. Då var det ju helt fel forum att ställa frågan i initialt då :-)
Är det så att folk faktiskt använder sådana här nuförtiden? Handlar det om att quilta för hand då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jo, det handlar om att quilta för hand och de används säkert nuförtiden också. Själv har jag bara sett en sådan på vår hembygdsgård.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ja, det är en kviltstol, som man använder (använde) för att kvilta stora täcken: man spänner ena långsidan om den ena armen och fäster den med långa stygn eller nålar och så rullar man på täcket om andra armen och fäster, så att det är spänt emellan armarna, varefter man kviltar genom att hålla ena handen under och andra ovanpå täcket och sticker nålen igenom. Allteftersom man kviltar, så rullar man på den på den andra armen! Så gjorde man i varje fall när jag var liten och tittade på och ibland fick försöka hjälpa till. Jag har en sådan täckstol, men har inte plats att ha den uppe!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Jo, sådana anvander man, även idag. Min Mor har en sådan hemma som hon handkviltar på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja min syster va precis på jakt efter en sådan
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:02.