Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-29, 19:59   #1
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Tack för alla tips.
Jag har en gammal pfaff från 50 talet som jag sytt på tidigare. Tyvärr så gick motorn sönder på den :/ Men jag ska försöka kolla om man inte kan få den lagad.

MEN visst är det himla märkligt att maskiner som är 50 år gamla klarar av och håller bättre än nya moderna???

Det lutar åt att jag köper mig en pfaff grand quilter. Jag har kollat runt en hel del under helgen och det visade sig att janome´s huskqvarna och pfaff´s raksömsmaskiner i princip är samma maskin.
Jag får den om en vecka och berättar gärna här på forumet om den fungerar att sy tjockt med eller om jag får leta vidare.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 20:26   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Att dåtidens maskiner är bättre är för att de var gjorda för att hålla. Nu för tiden vill man att man ska byta symaskiner ofta. Och att det är billigare att tillverka med billig material. Och så är folk inte lika villig att lägga ut mycket pengar. Dåtidens starka maskiner kostade ju 2-3 månadslöner att köpa.

Och metall håller alltid längre än plast vad än säljarna säger.

Och det är också skillnad på metall och metall. Billigare maskiner har dålig billig metall gjutna i dåliga gjutformar som är slitna för att få upp volymer.

Jag avråder dig starkt från att köpa hushållsmaskin. Men ta med det material du ska sy och provsy och se hur maskinen reagerar och fråga säljaren om det är OK att sy sådär. Men det är ju inte roligt om maskinen klarar sig tills garantin gått ut.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 20:38   #3
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Tyvärr räcker inte min budget till att köpa en industrimaskin ny. Och jag har kunder som står och stampar och väntar på sina halsband så jag får chansa helt enkelt. Har varit i kontakt med försäljare som hävdar att quiltmaskinerna ska klara riktigt tjocka lager. Men dom är ju försäljare :P och vill sälja så det här forumet känns som ett bättre ställe att fråga på.

Problemet är att min brother fungerar finemang att sy med när jag testade den i butikoch visst den har funkat nu i 8 månader men känns slöare och slöare . Det var därför jag var nyfiken på om nån här har just en raksömsmaskin för att höra hur dom fungerar i längden.

Men jag ska helt klart hålla ögonen öppna efter en skomakarmaskin på blocket här uppe. Det låter som en perfekt maskin för mig.
Jag har ju redan en industrimaskin som står och samlar damm för att den är på tok för snabb så jag har lärt mig att det inte bara är att köpa första bästa utan en som verkligen är anpassad för mina behov. Dvs den ska vara stark och långsam för att sy snyggt på kortsidorna.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 21:02   #4
annsofie annsofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 11
Jag har haft samma problem som du,jag syr i skinn.
Har tittat och provat en del maskiner men inte varit nöjd,men nu har jag hittat en begagnad Husqvarna Zig Zag från -59. Billig och en riktig slitvarg.
annsofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:18   #5
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag tycker att du ska kontakta Indukta Progenta i Borås. Dom säljer industrisymaskiner och har en hel uppsjö med begagnade. Dessutom kan man hyra maskin ett tag och sedan köpa loss den. Fiffigt va....???!!! Ett bra sätt att prova sig fram....

Det blir billigare i längden att satsa på rätt maskin med en gång, och dessutom håller en industrisymaskin värdet bra om du ska sälja den någon gång.

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:24   #6
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
tack Ska ringa dom imorgon och kolla om de har inne nått lämpligt.
De kanske till och med kan ta in min industrimaskin som inbyte så behöver det inte bli så dyrt.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:32   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Talking

Det finns säkert alla möjligheter!! Dom är jättetrevliga!!

Men jag vill varna dig för en sak: Jag fick en sprillans ny raksömsmaskin demonstrerad för mig i våras och jag har inte slutat tänka på den ännu..... suck, kärlek vid första ögonkastet...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons