![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Min erfarenhet av drag kontra harnesk är att drag är bra om man har små mönster som upprepas över hela bredden.Doch tycker jag att fler än 30 drag blir tungt att dra då tycker jag harnesk är att föredra.Om du har ett mönster som upprepas i varpriktningen är harnesk att föredra då du kan knyta in mönstret med lockar.Ska du kombinera harnesk och drag vilket låter kul så hade jag satt ett litet drag ca 30 drag på sidan anars blir det för tjock med snören om både harnesk ,konta och dragsnöre ska få plats.Öxabäck har sådan kombinerad titta på deras hemsida.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
hej Roland - här är jag!
jag har en glimåkra standard 160 cm. jag köpte ett 20 drag från glimåkra på 90-talet. lärde mej själv genom att läsa upphämta o damast av lillemor Johansson.- denna boken följde mej under ett helt år- vart jag än gick tills jag förstod! jag begrep allt utom harnesk=/ gick en damastkurs -94 här i Nybro för Hans Mannerhagen o fick sista "koden" till harnesk. efter det byggde jag om min vävstol (med 20draget) till kombinerad drag med harnesk. bommen över huvudet beställde jag av en snickarkunnig vän,kugghjul köpte jag på vävdagarna i glimåkra etc.... jag har ingen kontramarsch! klarar mej bra ändå! så gjorde jag min egen personliga ![]() harnesksnörena går mellan draglinorna....vilket gjorde att det inte gick att dra hur många lockar somhelst-för dragramen tog emot-men ca 20 -30 lockar var helt ok. nu har nacken sagt ifrån- jag kan inte längre sitta o plocka in lockar, har därför bytt till ett 50drag från myrehed, detta har jag utökat med 2 monogramdrag a´8 drag som jag gjort själv, plus en extra dragram med 44 draglinor som går emellan de befintliga 50 dragen. därtill sätter jag extra linor med trådrullar ![]() tjaa, vad ska jag mer berätta? jag lägger in lite bilder på "min sida" av mina hemgjorda damastbyggen... lycka till med bygget. kan jag vara till någon hjälp så är jag gärna det. mvh monika c. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om man ser bilder på de uppknytna lockarna i en harnesk, så tycker jag det ser väldigt rörigt ut. Det är säkerligen bara för att jag inte har använt harnesk någon gång.
Myrehed har en kombinerad harnesk/dragrustning där harnesken sitter framtill istället för ovanför. Det ser ut som om det inte är lika mycket plats för lockar då. Fördelen är ju att man inte behöver korsa några linor. Dragrustningen ligger helt på "utsidan" av harnesken. Det är därför jag ställt frågor angående dragrustning på sidan. Eftersom den då går att kombinera med en harnesk som sitter ovanför huvudet istället. En annan sak som nyligen slog mig är skillnaden i olika böcker. Vissa beskriver att det går en tråd per solv i dragrustningen (och skall varje enhet i mönstret vara fem trådar sätter man fem solv bredvid varandra), medan andra vill använda maisonsolv, som tar upp till 6 trådar. Hur gör ni? naturligtvis beror det på hur många trådar var mönsterdel skall vara. maisonsolven verkar ju inte funka så bra om man skall ha en 8-skaft satin som grundbindning... Appropå något helt annat så kanske jag kommit över en damastvävstol med hålkortsstyrd Jacquard-enhet till. Det finns inga garantier att det funkar, men jag ser med spänning fram emmot att åka och titta på den. Nu har mitt sommarjobb som truckförare börjat. Jag får se hur mycket jag hinner bygga på vävstolen nu. De stunder jag är hemma går mycket tid till barnen och hemmet. men det är så det skall vara. Hobbies kommer i andra hand när man har små barn hemma. Nästa steg i byggandet är att göra en ritning över de delar jag behöver tillverka till dragrustningen. jag har en god vän som är snickare som kommer hjälpa mig med material och tillverkning. Det är verkligen guld värt att ha en sådan vän. När det är klart kommer han belönas rikligt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() hej,
jag använder vanliga damastsolv, jag har provat lika olika solvsätt- ibland har jag solvat tre trådar i varje solv- alltså 1 tråd i själva solvögat o 2 i de två " maskorna" som sitter närmast över solvögat. på så sätt får jag tre varptrådar per solv, funkar ju bra om man tex har 6 tr per stygn. annars brukar jag solva 1 tr per solv. för att hålla reda på lockarna tar jag varannan lock obl. mattvarp o varannan svart. ibland sätter jag en liten bit frystejp nånstans på locken med numret på. den harnesken jag haft -har varit en sån man haft över huvudet o där kan man plocka in lockar- tror knappt det går på myreheds-men å andra sidan är den lättare att plocka stygnen i, eftersom man inte behöver böja sej bakåt/uppåt så. men det i sin tur kan ju bero på hurdant mönster man har. ibland kan man tjäna tid på att plocka in mönstret- är det sen rätt inplockat så vet man att det blir rätt hela vägen. du kommer nog att fixa detta bra. det är en spännande resa o mycket rolig. mvh monika Senast redigerad av kypert den 2009-06-29 klockan 09:43. Anledning: fel sån där figur |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Att ha en liten harnesk som komplement för vissa detaljer är väl den tanke jag haft, även om det inte verkar vara helt förenligt med lockar då. Fördelen med lockar är ju annars att man har hela mönsterdelen för det "varvet" på en lock, medan på dragrustningen så får man emellanåt dra i en herrans massa drag för att få till den delen av mönstret. Och då gäller det att dra rätt med... Jag skall nog försöka testa båda varianterna för att se vilken jag känner mig mest bekväm med.
Om jag förstått saken rätt så underlättar det i vissa/många fall att solva så många trådar som grundbindningen är. Dvs. är det en 5-skafts-satin så solvar man fem trådar i mönstersolvet, och sen en i varje solv på de fem bottenskaften. Om det sedan är fem trådar i samma solv, eller fem solv bredvid varandra på mönsterskaftet har väl bara betydelse om det är väldigt tätt i varpen (typ 20+ trådar/cm eller så?). Men om detta gäller för både dragrustning och harnesk låter jag vara osagt i nuläget. Jag skall ta en tur till Sunne för att gå på Myreheds endagarskurs i damastvävning. De verkar fokusera mycket på att sätta upp varpen och få till solvningen, vilket är praktiska grunder jag har nytta av. Annars får det la bli som vanligt; jag lär mig genom att göra själv. kanske inte den snabbaste vägen, men en som funkar för mig :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() det låter som en utmärkt ide´- att åka till Sunne. dom är jättetrevliga där!
och jag tycker oxå att du gör rätt i att pröva dej fram... så gör jag oxå ![]() ang solvningen- att solva tex 5 trådar i samma solv.....är lite mycket....jag har en uppfattning att de lättare snor ihop sej med så många- o att man kan få orenare skäl-det blir ju rätt stor nivåskillnad i höjdled på varpen då- skulle nog rekommendera det uppdelat på två solv i alla fall. o om det skulle bli för trångt? har du harnesk så kan du ju fördela mönstersolven på så många skaft du vill....o med många drag så blir det inte för trångt heller. allt det där reder du ut och fixar efter hand. på onsdag åker jag till sommarstugan o kollar inte sysidan varje dag... (tyvärr) men jag hoppas du skriver hur det går i fortsättningen. sommarhälsningar monika c |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nu har det blivit stora vändningar här. Jag är numera ägare till en vävstol som med stor sannolikhet brukats av Carl Widlund. Det bästa av allt är att det är en hålkortsstyrd Jacquard-enhet till. Det finns inga garantier för att den fungerar, men jag är hoppfull! 1,5 ton (ca...) väger alltihopa, så det blir att hämta med kombi och släp. Kanske redan på fredag, eller tisdag nästa vecka. Det skall tydligen finnas flera ark med det papper som man gör hålkorten av, vilket verkar lovande. Jag hoppas på att det finns med nåt eller några kompletta mönster som jag kan testa med. Det här är nästan som julafton ju!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.