Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-17, 20:13   #1
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Bara frustrera av mig lite.... EMBIRD

ASCH!
försökte spara lite från maskinen till Embird, men se det gick då inte (Brother innov-is 900) får väl ta och skaffa ett tomt minneskort då... Ville göra en brodyr med lite text och en enkel enkel bild (allt i samma färg) som går in på min maxyta 10x10cm

men se det gick INTE
har inte hittat någon funktion för radbyte i själva maskinen - så då måste jag i så fall sitta och mäta in texten för att passa in det på plagget - flytta varje ord så att det hamnar på rätt ställe.

Trodde att jag kunde spara varje ord för sig i maskinen, och sedan öppna alla filerna i EMBIRD och slå ihop dem till en enda som går in i brodyrytan.

Men jag kan alltså inte spara UT bilder FRÅN manskinen till datorn. Öppnar jag symaskinen via USB-kabeln så säger datorn att F: är tom.....
Är det så även när jag registrerat min EMBIRD-kopia eller är det för att jag har en oregistrerad kopia? (ja jag vet, jag skulle ju registrera, men det kommer andra utgifter mellan heeeela tiden. Snart är det lön, DÅ banne mig...)

Kommer det funera att "läsa" maskinen från datorn via USB när jag registrerat men EMBIRD kopia eller måste jag ändå köpa ett tomt minneskort?

TACK för hjälpen!
/anna(-panna virrpanna)
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 09:57   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nej jag tror inte det går att spara från maskin till dator. På min innovis 1200 ligger filerna för USB i sin egen knapp och där hittar man inte det man designat/syr med och det finns ingen knapp för att föra över från minnet till USB-platsen.

Så jag antar att du är fast med brodyren i maskinen.

Man kan göra mycket i Embird om man köper det man behöver.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 12:02   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Från min maskin går det att skicka broderier till datorn och vice versa. Jag kan alltså välja stygnsättningar som finns färdiga i maskinen (eller mina egna som ligger i separata mappar) och plocka hem till Digitizer, modifiera och skicka tillbaka. Det är en Janome MC 10001.
Jag kan även modifiera mappsystem och radera egna stygnsättningar som finns i symaskinen direkt från datorn. Jag ser symaskinens mappsystem på ena sidan och datorns på den andra. Bara att skicka fram och tillbaka.

Det bör man tänka på när man lämnar in sin maskin på service... att ta bort sina stygnsättningar, om man inte vill att någon annan ska ta del av dem. Det är lätt att glömma.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2009-06-19 klockan 12:26.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 12:36   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, men Janome är inte samma sak som Brother.

Bra det där med att ta bort innehållet innan service om det är känsligt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 18:19   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
När du vill ta in brodyrer från maskinen till datorn försöker du då via mappsystemet uppe till höger i Embird Manager eller har du testat att välja Läs/Skriv funktioner om du högerklickar med pekaren i rutan där filerna visas?

Om du bara testat första varianten skall du testa att högerklicka i rutan som heter Filer. Det har ingen betydelse om någon fil är aktiv eller inte. Lämpligt är att i alla fall öppna den mappen som du vill ha in filerna i.

När du högerklickat väljer du ”Läs/Skriv funktioner” sedan ”Brother Innovis Memory Card”. Du får nu upp en ruta som är i två delar om någon fil var aktiverad.

Den översta delen är för din maskin och kort. Om rätt enhet inte är framme väljer du den. Markera filen du vill ha till datorn och klicka på knappen till höger ”Läs markerade filer från kort”.

Troligen kommer en ruta för att konvertera filerna, välj ditt format och klicka OK. Nu sparas filen/erna i den mapp du valde tidigare.

Skulle gissa att det fungerar så här, har inte Brother maskin själv.

Om det är just detta du testat så kan jag inte svara på om det beror på att du har demon eller om du måste ha kort. När du sparar dina kreationer du gjort i maskinen kan du då välja om de skall sparas på kort eller i maskinens minne? Kan du välja gissar jag på att det är kort du måste ha för att kommunicera med Embird.

Har du inte ett program som följer med maskinen där du kan flytta filer till och från datorn?

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 20:39   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Svarar för 1200, man får inte med någon programvara för datorn och inte heller någon kort.

Man kan köpa till PE-Design Lite (för att få läsare och kort), men den skriver bara till kortet min maskin kan inte skriva tillbaka till kortet.

Men kanske är det olika för 900 vem vet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 11:34   #7
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Citat:
MonicaBoberg skrev: Visa inlägg
När du vill ta in brodyrer från maskinen till datorn försöker du då via mappsystemet uppe till höger i Embird Manager eller har du testat att välja Läs/Skriv funktioner om du högerklickar med pekaren i rutan där filerna visas?

Om du bara testat första varianten skall du testa att högerklicka i rutan som heter Filer. Det har ingen betydelse om någon fil är aktiv eller inte. Lämpligt är att i alla fall öppna den mappen som du vill ha in filerna i.

När du högerklickat väljer du ”Läs/Skriv funktioner” sedan ”Brother Innovis Memory Card”. Du får nu upp en ruta som är i två delar om någon fil var aktiverad.

Den översta delen är för din maskin och kort. Om rätt enhet inte är framme väljer du den. Markera filen du vill ha till datorn och klicka på knappen till höger ”Läs markerade filer från kort”.

Troligen kommer en ruta för att konvertera filerna, välj ditt format och klicka OK. Nu sparas filen/erna i den mapp du valde tidigare.

Skulle gissa att det fungerar så här, har inte Brother maskin själv.

Om det är just detta du testat så kan jag inte svara på om det beror på att du har demon eller om du måste ha kort. När du sparar dina kreationer du gjort i maskinen kan du då välja om de skall sparas på kort eller i maskinens minne? Kan du välja gissar jag på att det är kort du måste ha för att kommunicera med Embird.

Har du inte ett program som följer med maskinen där du kan flytta filer till och från datorn?

Monica
www.brodyrlektioner.se
www.ateljekreativ.se
Tack Monika!!
Så dum jag är, jag testade bara att öppna mappar via utforskaren, aldrig via själva programmet Embird.
/anna
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons