![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Husqvarna-krångel..?
Hej,
jag har en mer eller mindre efterbliven fråga, det är så att jag har en Husqvarna 2000 (som jag antar är från 70-talet) och sist jag använde den krånglade undertråden hela tiden, snurrade ihop sig och tyget körde fast. Beror detta på att jag inte ställt in rätt trådspänning, och har någon en aning om hur man gör det..? (saknar bruksanvisning) Eller någon annan som har något tips..? Tacksam för tips! ![]() /Sara |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
På dom där gamla maskinerna finns det några grejer du alltid ska testa först. Byt nål, byt tråd (byt både övertråden och undertåden till någon riktigt bra tråd, helst samma på bägge) och plocka bort stygnplåten och ta bort att ludd du kan se. Om det är mycket dam kan man behöva kolla så det inte sitter ludd eller trådrester vid spolkapseln också. Peta försitkigt bort allt ludd du kan se, var försiktig med fjädern.
Så mantrat lyder "Nål, tråd, damm" Testa vanlig raksöm och sicksack på något lättsytt tyg, typ två lager lakansväv eller nåt. Då ser du lättare var problemet finns. Trassel vid undertrådsspolen kan bero på böjd nål, skräp som fastnat någon stans, dålig tråd, dåligt spolad undertrådsspole, skador på underrtådsspolen (om dom är jämngamla med maskinen kan plasten åldrats och börjat krackelera) och en massa andra saker. Bara tråspänningen i sig brukar inte kunna göra att det trasslar till sig så illa att det fastnar. Det som brukar hända om den är fel intsälld är att sömmen helt enkelt blir lite ful på ena eller andra sidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Fungerade symaskinen innan, dvs har du sytt på den tidigare?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för många bra råd!
![]() Jo, jag har sytt på den ganska många gånger, och det har funkat riktigt bra. Tror inte heller att jag medvetet ändrat trådspänningen, så förmodligen beror inte krånglet på det. Ska kolla upp med damm och annat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Lilliths råd är jättebra, följ dem!
Sen vill jag lägga till att det är bra att titta efter noga så det inte finns små rispor på stygnplåten eller på spolkapseln, där kan tråden haka upp sig. Isåfall kan man slipa bort dem med smärgelduk. En annan sak är att kolla så nålen sitter "ända upp i botten", gör den inte det kan det bli stora problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.