![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
![]() "har funderat lite på hur man kan lösa det. en eventuell lösning skulle vara att efter man snackat igenom vad kunden ska ha, skriva ner en punktlista över vad man kommit överrens om ska sys, och skicka till kunden. då kan båda parter peka på listan ifall något känns fel i efterhand."
Det är precis så jag brukar göra för att undvika missförstånd. Sen kan man alltid råka ut för kunder som försöker blåsa en eller bara är oseriösa och ångrar sig (som hon med den påbörjade korsetten). Jag brukar ta det extra försiktigt med kunder som är väldigt unga (mina fördomar) en 19åring blåste mig på varan en gång och det var sista gången jag skickade varan innan kunden betalat. Angående skärningen. Nej, du har rätt. Man kan inte få samma kjolvidd utan cirkelskärningen och sömmen i midjan! Det är nackdelen med att bara sy en stil som man själv tycker om... å andra sidan måste ju kunden få ha rätt ibland eller så får man vara tydlig redan från början med vilka jobb man är beredd att åta sig. Du anar inte vilka groteskheter jag har sytt upp åt folk genom åren. Jag är 35 bast, har sytt sen jag var 13 och det tar fortfarande emot när jag ska sy plagg jag tycker är fula haha! Å andra sidan är det en liten utmaning varje gång man får ett sådant uppdrag haha! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
vida: har det fungerat bra för dig med den sortens lista? jag kan tänka mig att struliga personer ändå kan strula till det. men det känns ändå som en bra sak att göra, om inte annat för att man lättare kan stå upp för sig själv då.
ja, jag fick höra att jag var jättelöjlig som inte vågade skicka klänningen innan betalning, "varför skulle jag blåsa dig? jag är ärlig" osv. när jag stod på mig om att betalning kommer först så började det låta "mja.. vet inte om jag kan betala just nu.. vet inte om jag hinner betala då.." osv. tråkig stil eftersom hon måste varit beredd på att betala klänningen hon beställt inom den närmsta veckan åtminstone. den tjejen var också väldigt ung. haha, ja. jag är nog lite bortskämd, vill bara sy om det är roligt ![]() haha, ja det kanske är så jag ska börja se på det istället, som en utmaning. jag har dock hittills mest haft väldigt stilmedvetna/snygga kunder, så för det mesta får jag sy snygga och bra saker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om man syr som hobby och inte har det som huvudinkomst tycker jag att man kan kosta sig på att vara kräsen med kunder. Skriva ihop en lista på dina villkor och om kunden inte gillar det så får det vara.
Det är i alla fall min erfarenhet och nu syr jag bara när jag tycket det är roligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Bettie:
Alltså, det roligaste är att få sy sådant man verkligen tycker om själ. Du har ju nischat dig på dina 50-talsplagg. En fördel men det är att man blir något av en expertis. Vilket jag beundrar. Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket man kan utvecklas. Själv lever jag knappast av min sömnad även om det blir ett bra extraknäck ibland ![]() ![]() Vad har du för blogg? *nyfiken* |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Btw, lista funkar alltid eller i 99% av fallen. Det blir som en skriftlig överenskommelse med kunden - ngt av ett kontrakt. Jag har dessutom noterat att kunderna tar en mera seriöst till följd av det. De får tänka sig för en extra gång innan de lägger in en slutlig bekräftelse på beställningen. Mig rekommenderar!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
ichigo: ja, det skulle ju vara det bästa. då gäller det ju bara att skaffa lite balls och lära sig att säga ifrån
![]() vida: ja jag gillar också att experimentera med nya grejer, men inom mina stilgränser ![]() jag ska testa att köra med lista med villkor och några korta rader om vad som beställts! det kan nog vara en väldigt bra ide.. min blogg är http://bettievonfraucht.blogspot.com/ min tanke från början var att sälja genom bloggen, men nu har den mest bra blivit ett bra sätt att visa att jag finns och vad jag syr. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.