![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Tack, det var minsann ett snabbt svar!
Ja, jag behöver alltså köpa rubbet av hårdvarorna, spiralstål, raka stål och planschett...så fraktkostnad blir mer utspritt. Någon som har förslag på lämplig längd på planschett, jag är storlek 46 med lite mage som sagt. Mönster tänker jag göra själv. Just det ja, fast värre saker kan man väl ha för sig!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Längden beror på din torsolängd... Jag har jättelång torso (och lång/hög midja lång mellanrum mellan höft och revben) så jag har typ lika lång planschett för min underbyst som man brukar hitta på butikers överbyst.. haha.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Har du lite extra mage, satsa på att ha så lång planchette som möjligt utan att det blir obekvämt. Ett bra sätt att mäta längden är att sätta sig rakt på en stol. Mät från precis under bysten (eller där du tänkt att korsetten ska börja) till så långt som den kan gå, utan att slå i lår eller annat. Ställ dig sedan upp och se om det ser bra ut med just den längden.
Ska du köpa en hel del är VenaCava oftast betydligt billigare... ![]() Jag skulle föreslå att du läger lite fler stål mitt fram i så fall. Så vida du inte har jättestor kurvning mitt fram kan du nog faktiskt använda "vanligt" stål istället för spiralstål just där. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Varning för skedplanschetten! Den kan ge motsatt effekt, dvs ge mer mage. Den bör nog också vara lång så den har riktigt stöd.
Titta på alternativet med bred planschett. Det finns 18mm breda planschetter som funkar bra i vanliga korsetter UTAN att det måste innebära "bestraffningskorsetter". Kolla också DESSA planschetter på Corset Making Supplies. Kanske köper några av de "fasade" planschetterna själv när jar och om jag köper med mig hem deras öljettmaskin i sommar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Å, tack för fantastisk respons!!!
Ni är så underbart hjälpsamma! Leningrad: jag funderade på samma när det gäller skedplanschett, att då skulle magen bara bli större. Jag börjar minnas mer och mer från kursen jag gick på 1988, men det ligger LÅNGT bak i hjärnan, så det tar liksom ett tag att ta fram det ![]() Jimipe: nu minns jag att det var precis så man skulle mäta! Det var nog så att skedplanschett kunde man använda för att få supersmal midja ála mitten av 1800-talet, när man skulle/kunde vara stor under och över. Jag vill mer se ut som en "Gibson girl" från sekelskiftet 1900, alltså med en nästan rak framprofil. Jag ska utgå från ett sånt grundmönster jag har, men göra den bara under bysten. Det är alltså storleksändringen på detta jag tänker göra själv, inte hela mönstret från scratch ![]() ![]() (men ett par 1500- och ett par 1700-talsklänningar...men det räknas inte, de går bara ovanför midjan) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Häromdagen fick jag två provlappar coutil från Vena Cava. Äntligen fattar jag vad det är för tyg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Egentligen betyder coutil bara ett tyg som är vävt speciellt med tanke på att det ska vara maximalt lämpligt till korsetter. Det ska alltså vara både starkt, oelastiskt på alla ledder och inte för kraftigt ändå.
PS. har inte tid med nåt korsettprojekt för ögonblicket ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.