Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-20, 11:04   #1
Aste Aste är inte uppkopplad

Att köpa en overlockmaskin

Hej alla!
Jag är ny på denna sida, så jag behöver lite hjälp! Jag tänker
så småningom köpa mig en overlockmaskin. Undrar om jag kan få lite tips vilken maskin jag ska köpa. Syr mest till husbehov, lite kläder till mig o gardinger osv. Min vanliga maskin är en Pfaff som jag köpte 1982 när min dotter föddes.

Läser här på forumet att ni har köpt era maskiner via nätet från någonting som ni kallar SMD, vad är det?

När jag läser era inlägg blir jag bara så förvirrad!!!
Annika L
Aste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 15:18   #2
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad

Hej!
Jag tycker det bästa är att gå till olika symaskinsaffärer och själv prova vilken som passar dig och din plånbok bäst....
Där kan du provsy olika och ställa alla "dumma" frågor. Svårt att ge råd vi tycker så olika alla och de flesta har sitt favorit märke.
Lycka till!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 15:48   #3
gullum gullum är inte uppkopplad

Jag förstår att du blir förvirrad!
Det finns många olika maskiner och först måste man bestämma sig för vad man ska ha maskinen till.
En vanlig hushållsoverlock syr och kastar ihop på en gång och samtidigt skär ren kanten. Man kan INTE sy en bit in på tyget och tex fålla. För att göra det behöver du en covermaskin eller coverlock maskin ( en kombinerad overlock och covermaskin).
Många vanliga symaskiner har en fuskcoversöm som man kan lägga upp fållar med eller så kan man använda sig av en tvillingnål.

Så om du vill ha en en vanlig overlock så tycker jag att du ska satsa på ett känt märke. Köp inte billiga maskiner som yamat eller victoria. De brukar inte hålla särskilt länge och strular mycket.

Jag har som många andra handlat min overlock från SMD
http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/index.htm

Hur priserna ser ut nu vet jag inte men när jag köpte min maskin:
http://www.sewingmachinesdirect.co.u...me644_info.htm
Betalade jag ungefär hälften av vad jag skulle fått betala här i sverige. Jag hade aldrig rört en overlock innan jag köpte den och det har gått väldigt bra ändå. Men om du tycker att det är viktigt att kunna få hjälp personligen av återförsäljaren kanske det inte är någon ide att beställa därifrån. De är visserligen väldigt snabba att svara på mail på SMD men det är ju inte samma sak som att få hjälp direkt i butik.

Som sagt först ska du bestämma vad du vill göra med maskinen sen kan du välja maskin.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 15:58   #4
tillis tillis är inte uppkopplad

Hej,
Jag har precis köpt mig min första overlockmaskin och håller för tillfället på att lära mig den.
Det finns olika typer av overlockmaskiner, som alltså då syr olika typer av sömmar. Det finns "vanliga" overlockmaskiner som brukar kunna sy tex 3-4-trådig overlock (sidsömmarna på t-shirts) rullfåll mm, täcksömsmaskiner (coverlock) som syr olika typer av täcksöm (fållar på tshirts) och ofta även kedjesöm. Sedan finns det kombinerade maskiner, som både har overlock och täcksöm, men man måste bygga om en del, göra andra inställningar och trä på olika sätt beroende på söm. Det är en sådan jag har. En del har bara en overlock och syr täcksöm med tvillingnål på vanlig symaskin istället, och en del har både en overlockmaskin och en separat täcksömsmaskin.

Det första du behöver göra är nog att fundera ut vilka sömmar du är intresserad av, om du vill ha en overlockmaskin, en kombinerad eller en av varje och ungefär vilken budget du har. Då kan man minska ned antalet maskiner att provsy i någon butik.

SMD är en engelsk sida som säljer bland annat symaskiner och overlocks, de heter egentligen sewing machines direct.

Det är bara att fråga på om du undrar något mer! Och jag hoppas att overlocktrådarna är lite mer lättförståeliga nu...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 12:11   #5
Aste Aste är inte uppkopplad

Lightbulb

Tack alla!
Nu fattar jag lite mer!
Jag ska gå in på den engelska sidan och titta. Jag har inte råd i dag att köpa en maskin men som sagt, om jag kollar runt lite och testar olika maskiner så kommer jag nog att köpa från England så småningom. Alltid bra när man får tips om billigaste sättet att handla på!
Tack igen alla!
Annika L
Aste är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.