Citat:
ichigo skrev:
Jag vet att svaret inte är det du önskar dig, men om du ska sy overlock mycket så rekommderar jag dig VARMT att köpa en riktig overlocksmaskin. TUSEN gånger bättre än vanlig symaskin. Overlocksömmen på vanlig symaskin är "fejk" eftersom det inte byggs upp på samma sätt och inte är lika elastisk, och att man inte kan justera för olika elasticitet och hållning av tyg (så att tyget sträcks ut eller hålls sammans när man syr tack vare dubbla matare som rör sig oberoende av varandra) och förstås klippningen av kanten.
Jag har köpt Janome 744D från SMD, den maskinen är jättebra. 644D är samma fast utan friarm för lite billigare peng.
Alternativet är ju att köpa båda overlock och symaskin. Då skulle jag rekommdera att köpa en beg symaskin från sybutik för att hålla ner priset rejält, men få bra maskin... maskiner från 50-talet ca är bra... Byggda för att hålla i evigheter och är tåligare. Jag har en pfaff 332 från 50-talet och den syr glatt i allt möjligt och en sån kan du hitta för ca 1000-1500 kr med garanti.
Det är bra att du testar maskiner innan köp. Det är det viktigaste, oavsett om man ska köpa nytt eller beg.
Kör på din magkänsla efter vad som är bra eller dåligt. Alla har olika krav.
Om du tycker att Pfaff select 3 är bra och motsvarar dina krav så ska du ha den. Dagens symaskiner ligger ungefär jämnt till de allihopa så länge man undviker de värsta budgetmaskinerna. Och inte är det konstigt då många rentav är tillverkade i samma fabrik.... Om du studerar symaskinerna i prisklassen 0-4000 kr ca så ska du nog se att de har många samma detaljer! Det är först uppe i 10tusen klassen som märken gör sina egna maskiner i "sin" fabrik.. vad jag menar är alltså att symaskinerna är ungefär samma så det är att köpa det man tycker bäst om.
|
Förresten vad har du för erfarenhet av SMD. Om man behöver lämna in maskinen så blir det väl dyrt med porto? Jag funderar nästan att lägga en tusenlapp till i affär bara för att få enkel service är detta smart? Då får jag även ett års bytesrätt till en annan maskin ifall missnöje uppträder.
Är det dumsnålt att handla på nätet i detta fall? / Stefan Fekete