Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-12, 08:16   #1
Cathay Cathay är inte uppkopplad

Citat:
Tinkerbelle skrev: Visa inlägg

Tillbaka till ämnet är det någon mer som gör dekorerande band på utsidan av sina korsetter som vill dela med sig av taktik?
Nu har jag skrivit om min taktik som svar till Beda, men i "liv"-versionen. Om jag gör en riktig korsett, gör jag som konfektion, likadant, men dubblerar bandet med korsettcoutil. Egentligen är det stadigare om man sätter skenan på insidan (tänk er att skenan ju pressar ut tyget och minskar risk för vrinkler om den sitter på insidan, men tvärtom hjälper till att pressa ihop tyget om den sitter på utsidan. Dock är det finare när själva kanalen får tjocklek av skenan så om man lyckas fästa skenan bra och få en full längd så blir det ju toppen. Men i alla fall om man sätter kanalen på insidan i stället sätter jag en likadan bandkanal, men i coutil på insidan och ett dekorativt band på utsidan samtidigt. Coutilbandet brukar jag ändå sy från utsidan, så det funkar ganska bra.

Om man i stället syr i tre (eller fler) lager går det ju lika bra och är väl eg. lättare att få snyggt om man inte är van vid "kanalsömnad".
Cathay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 20:41   #2
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad

När jag gjorde min senaste korsett, (finns att se i mitt galleri, lackkorsett med rosa dekorationskanaler) så sydde jag kanaler i fodret för skenorna, och sen på tyget sydde jag dekorationskanalerna efter att jag sytt ihop alla delar och pressat isär sömmarna.

då kan du fortfarande få skenorna så som du vill ha dom, och ändå kunna leka med former och linjer i "kanalerna" på utsidan.

Vet inte om detta hjälpte någon, är ett blåbär här inne på forumet så
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.