Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-03, 11:54   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Vad kul att du valde en Lillstina, det är en trevlig och lättplacerad modell när den inte är i bruk.

En vävspännare är ett måste för den håller ut väven vid inslaget. Så bör du ha en spolmaskin för att spola upp garnet på. Så behöver du en skyttel att sätta spolen i om du inte vill plocka in tråden för hand. Skitgöra

Senast redigerad av Delfintua den 2009-04-03 klockan 12:04.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 13:46   #2
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Vad kul att du köpt vävstol!

Jag instämmer med Tuas lista och tänkte mest tipsa om att gå på loppis och second hand. Där kan man hitta massor med bra väv-tillebhör. Jag har köpt flera bra skyttlar och ett par spännare så. Spolmaskiner är mer sällsynt på loppis men med lite tur så

Om du skulle köpa skedar på loppis så kolla dem noga så att de inte är rostiga eller böjda.

Lycka till!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 20:26   #3
Baggin Baggin är inte uppkopplad

Nu är vävstolen hemma! Den är större än vad jag trodde men det funkar. Jag har vunnit en skyttel och en vävspännare på tradera. Av säljaren till vävstolen köpte jag också en säck färdigklippta mattrasor, och i vävstolen satt en varp typ 50 cm bred som passade till trasmattor, så hittils har det blivit sex stycken små trasmattor.

Egentligen skulle jag villja väva lite i de ullrestgarner jag har, men de passar inte till varpen och det känns ju onödigt att inte använda den varp som sitter.

Efter att ha lånat stora vävboken på biblioteket och försökt lära mig hur man varpar, blev jag lite avskärckt. Det verkar jättejobbigt att sätta i ny varp!!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 11:03   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Har du mattvarp i så passar det utmärkt att använda dina ullrestgarner till en rana. Att sätt i ny varp är inte så jobbigt som det kanske verkar. Det är halva nöjet
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 21:19   #5
kypert kypert är inte uppkopplad

Thumbs up

grattis till vävstolen. vilken rolig tid som börjar för dej nu!
du fixar en ny varp, lätt som en plätt. du behöver ju inte börja med nåt jättesvårt o jättelångt. se det som en träningsväv. "stora vävboken" är jättebra! säjer som föregående-uppsättningen är halva nöjet....minst!!!!
lycka till monika
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.