Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-30, 17:45   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Man kan sy trikå på maskin som bara har raksöm och sicksack!

Då tar man sicksack och ställer in på smal sicksackbredd och längd ca 2-3 mm så det blir smalt sicksack. Den sömmen använder du istället för raksöm. Sen kantar du med vanlig sicksack om det behövs.

Jag föredrar faktiskt sömmen ovan framför dessa fejkoverlocksömmar som bara sträcker ut tyget och gör sömmen vågig och fladdrig.
En riktig overlocksmaskin har två matare, vanlig symaskin har bara 1. De två matarna kan justeras var för sig så tyget hålls ihop eller sträcks ut, beroende på vad man vill ha. Det kan man inte göra på vanlig symaskin utan det brukar istället bli så att det sträcks ut.

Man kan också sy med en smal gummisnodd i sömmen som håller ihop tyget.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 17:53   #2
perlemor perlemor är inte uppkopplad

På min gamla, gamla maskin som jag sydde MASSOR av trikåkläder på, blev det inte vågigt och fladdrigt med "fejkoverlocksömmen". Kanske olika på olika maskiner, då..
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 19:49   #3
scrabble scrabble är inte uppkopplad

Jeg har vært å tittet på bernina maskiner i dag. Og mye vil ha mer Jeg har kikket på activa 240, jeg har en Janome MB4 broderimaskin, så broderidel er ikke så viktig for min del. Og så tittet jeg på 440QC. Og den var utrolig flott ! Men jeg syr mer klessøm enn quilt, så jeg klarer ikke rettferdiggjøre 440. Jeg quilter, men ikke så mye, som de som normalt kjøper 440 tror jeg. Jeg har overlock og coverstitch i tillegg... er 240 en maskin som kan dekke behovet mitt godt da tror dere?
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 07:15   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Om man kikar i "jämförelselistor" står det att Bernina inte har "overlocksömmar" MEN det är bara så att de är ärliga!

De vill inte påstå att "overlocksöm" med vanlig maskin är detsamma som på en overlock - alltså: Det FINNS sömmar som ser ut som overlock MEN de är inte SÅ elastiska! Inga lögner eller överreklam här alltså!

Däremot syr den otroligt bra och syr i vad som helst utan problem, dvs även i elastiska tyger!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 07:20   #5

Vill oxå tillägga att Bernina verkar vara det enda märket som skickar med "sybord" till sina maskiner och inte bara har tillbehörsasken som utbreddning av armen! Kan man öht sy utan???
Gammal 2009-03-31, 07:23   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Till min Janome 6600P följde det med ett jättestort sybord.
Det är 60 cm långt
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 07:28   #7

OK... ursäkta!
Jag har tyvärr inte sett din modell, men bland de "vanligaste" märkena så... (Hq, Pfaff, Singer mfl) (Härekring finns bara de...)
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.