![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Man kan sy trikå på maskin som bara har raksöm och sicksack!
Då tar man sicksack och ställer in på smal sicksackbredd och längd ca 2-3 mm så det blir smalt sicksack. Den sömmen använder du istället för raksöm. Sen kantar du med vanlig sicksack om det behövs. Jag föredrar faktiskt sömmen ovan framför dessa fejkoverlocksömmar som bara sträcker ut tyget och gör sömmen vågig och fladdrig. En riktig overlocksmaskin har två matare, vanlig symaskin har bara 1. De två matarna kan justeras var för sig så tyget hålls ihop eller sträcks ut, beroende på vad man vill ha. Det kan man inte göra på vanlig symaskin utan det brukar istället bli så att det sträcks ut. Man kan också sy med en smal gummisnodd i sömmen som håller ihop tyget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
På min gamla, gamla maskin som jag sydde MASSOR av trikåkläder på, blev det inte vågigt och fladdrigt med "fejkoverlocksömmen".
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jeg har vært å tittet på bernina maskiner i dag. Og mye vil ha mer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om man kikar i "jämförelselistor" står det att Bernina inte har "overlocksömmar" MEN det är bara så att de är ärliga!
De vill inte påstå att "overlocksöm" med vanlig maskin är detsamma som på en overlock - alltså: Det FINNS sömmar som ser ut som overlock MEN de är inte SÅ elastiska! Inga lögner eller överreklam här alltså! Däremot syr den otroligt bra och syr i vad som helst utan problem, dvs även i elastiska tyger! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Vill oxå tillägga att Bernina verkar vara det enda märket som skickar med "sybord" till sina maskiner och inte bara har tillbehörsasken som utbreddning av armen! Kan man öht sy utan???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Till min Janome 6600P följde det med ett jättestort sybord.
Det är 60 cm långt |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
OK... ursäkta!
Jag har tyvärr inte sett din modell, men bland de "vanligaste" märkena så... (Hq, Pfaff, Singer mfl) (Härekring finns bara de...) |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.