![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Två trådar menas att du stickar med dubblet garn, dvs lägg upp maskor och sticka enligt mönstret med två trådar av garnet.
Kantmaskorna är vanliga maskor men stickas som regel räta, alltså en rät maska i början och slutet på alla varv oavsett vilket mönster du stickar. Det görs för att det ska bli en jämnare kant att sedan sy ihop. Du lägger upp maskorna och sen stickar du ett varv med bara räta maskor för att efter det börja med strukturmönstret. Vad dom menar med "strukturmönstret" kan jag inte svara på utan att se diagram M1. Det diagrammet finns i mönstret nånstans, ett rutmönster med olika små tecken i brukar det vara. Hoppas du förstår min förklaring annars kanske nån annan kan förklara bättre. Lycka till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är ganska lätt att läsa diagram när man klurat ut hur dom fungerar.
Du har ju M1, du börjar läsa mönstret längst ner från hö till vä. Säg att alla X är räta maskor från rätsidan, då blir det så här: varv1: sticka 3 räta m, 3 aviga m, upprepa detta varvet ut. varv2: sticka 3 aviga på aviga m, 3 räta på räta m, upprepa varv ut. Första varvet på mönster brukar börja på rätsidan. Hoppas det hjälpte dej lite på vägen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Oj, missade att mönster rutan var med, tur att andra är mer uppmärksamma.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
Och jag tror inte jag förstår M1 så värst ändå, men det löser sig.. ![]() Tack för svaren allihop! Och för att göra rätt för mig länkar jag till beskrivningen här (eftersom det dumt nog inte går att redigera ett inlägg i efterhand..): http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...nr=112&d_id=35 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Efter lite läsande nu under dagen och lite ringande till min kära mor så förstår jag första delen av beskrivningen rätt bra. Tack för hjälpen allihop! Jag återkommer om jag undrar något senare.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
nevermind.. kom på vad jag hade gjort för fel och löste det..
![]() //s Senast redigerad av sot den 2009-03-26 klockan 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hjalp med monster
Om du kollar pa beskrivningen sa star det stickas fram och tillbaka pa rundstickor. Alltsa ska du sticka dessa maskor fram och tillbaka och inte sticka runt. Hoppas du forstar fast jag inte har svenska bostaver pa mitt tangentbord. Lycka till! Marie
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.