![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fästa med tvillingnål
Hej,
Läste någonstans här att man ska undvika att backa när man syr med tvillingnål?! Hur fäster jag då trådarna på bästa sätt? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nu syr jag inte så mycket med tvillingnål, så att backa med dem , har jag inte så stor erfaenhet av.
Men man kan ju göra som man fick lära sig i syslöjden,, dra alla trådar på avigsidan och knyta ihop dem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du kan ju alltid dra tillbaka tyget och sy en gång till i samma stygn men jag skulle nog testa att backa lite försiktigt. Det behövs ju inte så många stygn för att fästa
![]() Vad säger din instruktionsbok förresten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har aldrig sytt med tvillingnål och blev nyfiken på varför man ska undvika att backa med dem? Vad kan hända?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Instruktionsboken säger ingenting om det, så jag gör nog ett försök trots allt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Risken är att plastedelen som håller ihop tvillingnålen inte klara påfrestningen och spricker när man backar. Men är man inte rädd att riska nålen så funkar det att backa ibland. Olika maskiner är förståss olika bra på det där med.
Annars kan man göra som Dhalia föreslår, helt enkelt knyta ihop trådarna med varandra. Eller fästa på stället om man har fix-funktion eller liknande på sin maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nu upptäcker jag ju till min fasa att sömmen (som är sydd med tvillingnål och fäst med några backstygn, vilket gick bra), spruckit på några ställen efter tvätt. Sömmen såg jättebra ut när den var sydd, inte bubblig eller så, så vad beror nu detta på?! Har ju följt instruktionsboken vad gäller stygnlängd etc. Någon som vet mer om det här? Vet ju inte om jag vågar använda tvillingnål mer om det här är vad man har att vänta..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
När jag sy med tvillingnål fortsätter jag att sy över där jag började med någon centimeter. Bruka fungera bra
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
När jag syr med tvillingnål fortsätter jag att sy över där jag började med någon centimeter. Brukar fungera bra
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Att tvillingsöm släpper är troligtvis "hoppstygn". Jag upplevde att detta skedde oftare när man sytt med tvillingnål än när jag gick över till en renodlad täcksömsmaskin. Men det kan hända ändå.
Sy ganska så långsamt, i jämn takt och testa med olika trådspänningar. Skulle du få några hoppstygn kan du ju fästa dem för hand i värsta fall, efteråt om du kollar sömmen noga när du sytt färdigt. Det är också vanligare att det händer när du syr över en annan söm, dvs tyget blir tjockare... Lycka till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Tack för svaret! Det verkar ha varit en engångsgrej det här i allafall då en annan tröja jag sytt verkar ha klarat tvätten utan problem. Händer det igen vet jag i allafall vad jag ska kolla efter, tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
jag gör som karlastrid...syr över där jag började. Brukar funka och är smidigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag brukar alltid backa och det är oftast inga problem. Går sömmen "runt" behöver jag inte backa i början dock!
Ibland kan det hända att tråden inte vill följa med i backen men det är oftast trådspänningen som spökar då! (Och då krånglar det även frammåt! så släpp lite på övertrycket!) |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.