![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bomullstråd till overlock
Hej!
Har någon tips var jag kan köpa bra bomullstråd till min overlock maskin (Bernina)????? Jag syr och färgar mycket - och då behöver jag också tråd som färgas. Vanlig bomullssytråd blir för kraftig. mvh Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hm, om jag inte har fel så ska man inte använda bomullstråd i en overlock. Det är i alla fall vad jag har fått höra. Vanlig bomullstråd ska inte vara stark nog. Om dessutom den vanliga är för "kraftig" så..
Kanske har någon annan testat här inne och vet. Förstår problemet eftersom polyestertråd som sagt inte färgas... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Swelogent har ekologisk bomulls overlocktråd.
Enda problemet är att man måste ha företag för att handla därifrån. Någon annanstans har jag inte sett bomullstråd. Skulle själv försöka hitta ett annat alternativ eftersom bomullen inte är så stark. Dessutom kan jag tänka mig att den blir försvagad eftersom en overlock syr i hög hastighet och bomullstråd släpper mer ludd ifrån sig än polyester. Kan du inte färga först och sy sen? Då kan du ju få rätt färg på tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ska se om jag kan få tag i tråden gnm en kompis - med företag.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
får jag fråga en kanske dum fråga? varför fäster färgen på tråden innan den sys men inte efter???? eller har jag läst galet??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Om du syr - och sedan färgar plagget, är det nödvändigt med en tråd som också färgas eller hur ---
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
![]() Klart du kan använda bomullstråd i en overlock. Jag har hört det rakt motsatta att vanlig sytråd är starkare än overlockstråd. Overlockstråden gör ju fler sömmar och då behöver inte tråden vara lika stark - men det är som sagt vad jag har hört. Jag köper min tråd hos Bibbis Textil (hon finns här på sysidan bland länkarna) och det är Dor Tak bomullstråd. Min overlock (Janome 744D) har inte några problem med den tråden och sömmarna är också mycket hållbara. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ploppan
Dor Tak-tråden som Bibbi har är en polyestertråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.