![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Forumvärd
|
Jag har plockat ut de inlägg som rörde Addes lilla avstickare från huvudämnet till en egen tråd. Då det fortfarande rör midjereduktion delvis med hjälp av korsetter så har jag låtit den ligga kvar här. Har ni synpunkter på rubrik eller vilket forum tråden ligger i får ni gärna säga till så kan jag fixa till det.
![]() Jimipe Forumvärd |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Nej då, inte bara "prat". Jag har för mig att det finns något skrivet om ämnet i en bok som heter "feminism and the body" plus en annan som jag inte minns namnet på. Men jag ska som sagt researcha!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Låter bra, du får gärna undersöka!
![]() Jag har försökt läsa lite om det här, och kommit fram till att det mest är prat. Att det är folk som säger sådant för att göra modet till någonting dåligt, speciellt i slutet av timglasfigurens mode, av reformisterna. Ungefär samma sak som läkare på den tiden som skyller på korsetter för lite ALLT möjligt. Minns inga detaljer nu, men ungefär i den här stilen: om du har ont i lilltån så är det korsettens fel. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
|
Det är min uppfattning också. Ofta har jag märkt att de som påstår att man opererade bort revben har samma källa. Vill man framställa korsetter och mode som något hemskt och farligt går det alltid att hitta någon enstaka (kvasi-) undersökning som pekar på just detta. Som i alla vetenskaper vill jag påstå.
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
|
Citat:
Men bäst så att jag ska fråga farsa/systrar. Systrar vet bäst ![]() För de brukade bada bastun eller spa tillsammans. Jo, de varit i Istanbul - reste med expresståget från St Peterburg till Istanbul och från Istanbul till Wien. Farsa har dagböcker om det, har över 40 st. Så de varit på hammam (= världens berömda turkiskt bastubad). Då måste systrar ha sett farmor naken ![]() De hade bra språkkunnigheter. Min farfar kunde över 12 språk, farmor 8 språk. Så eftersom de hade lättare att resa runt i Europa utan problem med kommunikation. Dagböcker skrevs av dom så blandade språk, en del polska, ungerska, latin, grekiska... Jag kan inte språk ![]() |
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.

Hybrid-visning