![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Tack för varningen, Åsa! Det finns kåpor till maskinen men de måste bara dammas av innan de skruvas på. Den här maskinen kommer bara att köras på kvällstid när barnen sover och katten är ur sikte. Remmen ÄR otäck. Den var en av anledningarna till att jag tvekade om jag över huvud taget skulle ha en sån här maskin men nu står den här och jag ska vara försiktig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har aldrig hört talas om några skadade fingrar faktiskt! Däremot händer det att man är lite slarvig med hängande lösa trådändar som kan börja dra sig dit och rulla in sig...suck.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja, remmen.. Jag hade en pfaff 230 innan min 332. Dessa är hushållsmaskiner, men mycket tåligare än dagens hushållsmaskiner och ser lite ut som industrimaskiner. 332an jag har nu är "portabel" på det sättet att den har friarm och att den kan flyttas. (jag säger "portabel" med citat-tecken pga att den är jävla tung metallkoloss) men 230 innan var sådan där flatbädd som skall sitta i ett avsett bord eller trälåda, och den hade extern motor, med rem och allt. Tyckte aldrig om att ha remmen ute sådär. Måste ju vara försiktig när man ska veva på hjulet osv. Hår som kan komma ivägen, ouch, måste göra ont.
Men så fick jag min 230 utbytt mot 332 som jag har nu, men av andra anledningar, och då var motorn inbyggd. Men jag kan se fördelar med extern rem t.ex. att man kan byta ut motorn till någon starkare eller att göra om till trampsymaskin. Men man ser knappast externa remmar på dagens symaskiner (hushåll alltså), med allt säkerhetstänk som finns idag. Idag får man knappt ens olja. Fast det förstås, om du skulle ta en plast-klenis till ny maskin och byta ut motorn till starkare så skulle hela härligheten braka loss.. ![]() Ja jag gillar gamla symaskiner. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vilken härlig symaskinsberättelse!
Ichigo!
Jag älskar också gamla rejäla symaskiner. Har en tung "blyklump" som är en gammal 50-tals lyx-Singer med små ebonitplastbrickor man kan skruva på för att göra mönstersömmar. den har faktiskt yttre drivrem i ljusgrönt gummi(!), som har torkat in och måste bytas. Kommer inte ihåg modellnumret just nu, den står långt inne i en garderob, men du gav mig impulsen att ta fram den och "vårstäda" den lite. Jag ringde för några år sedan till en firma, och det gick att köpa ny drivrem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Härligt, gör det! De gamla härliga symaskinerna behöver lite kärlek de också.
![]() Ibland får jag lust att köpa en gammal symaskin igen och ha som trampsymaskin. ![]() ![]() ![]() Och så kan man sy även om strömmen gått! Men å andra sidan kanske jag INTE ska köpa mer, har ju redan 3 symaskiner... *skakar på huvudet* overlock ska jag ha någon dag, dock. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Kanske LITE dyrt att köpa sommarhus för att passa till trampmaskinen?
Fast är man symaskinsgalen så är man! Jag måste berätta om när jag satt och sydde mina 12 lapptäcksrutor med Stadshuset på till Sysidans swap för två somrar sedan: Där i sommarstugan gick trampmaskinen varm, den spann som en katt, välskött som den är och jag njöt av den vackra utsikten genom fönstrat framför mig. Samtidigt lyssnar jag på något trevligt i radio. Det börjar snabbt mörkna och drar ihop sig till åska. Pang! Där gick strömmen, OCH JAG TRAMPAR VIDARE SOM INGENTING HÄNT. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Itchigo, du kommer att älska overlock!
Det blir så snyggt när den skär ren kanterna alldeles perfekt. Dessutom är det enkelt att sy trikå snyggt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Consew
Vad kul att se att det är fler än jag som har en consew. Jag har en 215 som modellen heter men tyvärr är den alldeles för snabb för mig så jag klurar på att dreva ner den vilket känns liiite jobbigt. ( Industriare är ju inte lika smidiga att ta med sig i bilen ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
De flesta av dessa maskiner har en sk. kopplingsmotor med en remskiva på motoraxeln. Om man vill ha lägre hastighet så kan man byta remskivan till en med mindre diameter. Dessa finns att köpa i olika storlekar. Ju mindre, desto saktare går maskinen. De minsta som går att få tag på har diameter ca 50mm Tyvärr måste man då även byta till en kortare drivrem mellan motor och symaskin, men det kan ju vara värt det. I allmänhet finns det två grundtyper av motorer på industrisymaskinerna, dessa kopplingsmotorer som har en lamell som man slirar på när man startar - syr. Ett sätt att veta typ är att lyssna om motorn surrar något när strömmen är påslagen = kopplingsmotor. Andra alternativet är sk. ateljemotor med en slags motstånd som påverkar varvtalet på motorn. Denna sort är helt tyst när man inte syr. I dessa fall finns inte behovet att dreva ner hastigheten, och man kan lättare reglera varvtalet med fotpedalen. Dessa "atelje motorer" har även 2 st motorkol som slits med åren. Larmig / Jarmo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Jag hittade inte några småtillbehör(nålar etc) i webshopen, men massor av roliga symaskiner! Det fanns en del bra rullknivar mm.
Men det går ju att ringa till dem och beställa! Det som vi tycker är en "vanlig" symaskin heter 1-nåls skyttelsömsmaskin. Om jag hade lika mycket guldpengar som Joakim von Anka skulle jag vilja ha en knapphålsmaskin. Jag har sytt på en antik(fast välfungerande) sådan på ett tidigare jobb. Det är som ett bullrande monster, där man sätter in plagget, trycker EN gång på pedalen och sedan faschinerat tittat på medan maskiner under ett öronbedövande dån och med enorm hastighet syr ett absolut perfekt knapphål som avslutas med att en "gilotin" åker ner och skär upp knapphålet inuti. Det gäller att man har placerat rätt då! Men den jag sydde på gick att stoppa giljotinen på genom att trycka på en spak. Jag tyckte alltid att det var som ett symaskins-vilddjur! Och den är som sagt DYR! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Guldpengarna saknas men även platsen att ställa ett sådant vilddjur. För egen del känner jag mig rätt nöjd nu. Köpte nålar på eBay men måste skaffa lite mer olja. Oljan i min maskin är precis på undre gränsen så jag ska fylla på lite innan jag börja köra hårt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.