![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Tack för alla tips! vi kommer att sätta vlieselin på insidan av delarna, sätta i korsettskenor samt sätta silikonresår i ovankanten hela vägen runt. Det ska väl kunna hålla 100%. Snörning blir problem eftersom hon måste kunna hantera klänningen själv. Dessutom finns det en del " kompisar" som inte skulle tveka att dra i snörena, så hon vågar inte ha det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ett tips är Fashion tape.
Ett bra komplement till siliconresår och skenor. /Bibbi http://www.blush.se/hollywood-fashion-tape-p-191.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vi pratade faktiskt om sådan tape, men vi hade ingen aning om ifall det gick att köpa för vanligt folk, eller om det bara var inom modebranchen. jag har aldrig sett det i någon butik förr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har inte sett det i butik jag heller.
Men rekommenderar det till mina kunder med axelbandslösa klänningar. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej
Jag har använt tape med framgång, inte bara till axelbanslösa klänningar. Halva glädjen med festen försvinner ju, om man hela tiden skall passa på klänningen En kjol jag sytt (natten innan) till ett bröllop en gång blev för stor för min stackars systerdotter, det fanns ingen tid att ändra eller sy en ny. Lösningen blev: snabb transport till närmsta symaskinsaffär och köpa kroppstapen, vira ett varv runt midjan ocuh kjolen satt där den skulle hela dagen/kvällen. Enligt systerdottern kändes tapen inte obehaglig och Jag rekommenderar det verkligen. Tror att du kan köpa det i vanliga sybehörsaffärer. Ett annat förslag är att sy extra axelband som är avtagbara, som kan användas t.ex. under dansen Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag brukar sy små öglor på insidan så man kan sätta på t.ex såna där genomskinliga axelband som finns till BH:ar. Man kan givetvis använda vilka axelband man vill bara de är avtagbara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag förstår precis men vill bara tillägga att själva knytningen av snörningen görs nedtill, vid midjan. Man börjar alltså snöra upptill, drar åt och knyter i midjan. Korsetter kan man ju få på sig själv så att knyta en klänning är inget problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej
Var på Lindex idag och de hade s.k kroppstape En rulle med 6 meter kostade ca 60 kr |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Skenor är som nämnts nästan ett krav i den typen av klänning, jag kompletterar gärna skenor med ett midjeband (gjort av en remsa vändsytt fodertyg) innanför fodret som sys fast för hand (med några stygn genom alla sömsmåner) väldigt snävt och helt utan rörelsevidd och som stängs med en hake och några handsydda tränsar på olika längder för att man ska kunna justera något.
Midjebandet sys i när klänningen i övrigt är färdigsydd. Fördelen med ett midjeband är dels att man sparar dragkedjan och minimerar risken för sprängt osynligt blixtlås och dels att bäraren av plagget ofta känner att det sitter kvar säkrare och bättre när det sitter åt lite i midjan som en vanlig linning och vilar mot höfterna, i kombination med skenor resulterar det mer eller mindre i att livet inte _kan_ hasa ner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ingrid, det där låter riktigt smart det tipset tar jag åt mig
![]() Tack /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Det finns band i metervara som har silikonsträngar (likadant som på axelbandslösa BH) att sätta i ovankanten på klänningen. Detta i kombination med skenor borde göra att klänningen sitter bra.Då behöver Du ingen tape på kroppen.Banden finns i välsorterade sybehörsaffärer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Inre midjeband behövs
Skulle just skriva om midjeband, Banschee har ju just gjort det!
Det behövs absolut, det lastar av kjolens tyngd från livet och gör att klänningen sitter "på plats". Banchee föreslår vändsytt fodertyg till bandet, det blir ju snyggt, men själv brukar jag använda kraftigt vävt bomullsband. Sen var det någon som föreslog säkerhetsnålar ![]() Prova helst inte det! Det har förekommit att bäraren blivit stucken av såna, och det lär göra ont ![]() Däremot går det ju faktiskt att sy några stygn i BH etc, om man vill. Det är ju lätt att ta bort sen. Föreslår att dubblera livet med tyg i stället för vlieselin(som brukar vecka sig). Jag brukar använda bomullstwills(!) stadigt och bra, det går också bra med lakansväv eller organza (eller om det var en mycket tunnare klänning: bomullsmoll eller tunt siden). Det är bara att lägga ovanpå och sy som om det var ett tyg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Fashiontape finns bland annat på Åhléns city men även på www.accessora.se för de som vill webbshoppa!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:49.