![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Ska köpa min första maskin!
Hej!
Jag fyller snart 18 år och ska köpa min första maskin tillsammans med mina föräldrar. Just nu syr jag på mammas husqvarna från -94 eller så. Den får helst inte kosta mer än 25 000 och jag har kollat på två maskiner, Husqvarna Designer Topaz 30 och Pfaff Creative 2.0. Jag har en del frågor som det kanske finns svar på här. Jag vill ha en maskin som jag kan sy i vad som helst (tjocka jeanstyger, elastisk trikå och fjärilstunna sidentyger) och jag vill kunna göra egna broderier helt från grunden. Den ska dessutom hålla en livstid. Inte lite krav jag ställer. Haha! ![]() Jag bor i Luleå och de butiker som finns här är Husqvarna, Singer/Pfaff och Bernina. Det känns enklast att köpa någon av dem eftersom att jag då inte behöver skicka iväg maskinen utifall att det skulle behövas service. Jag ber om ursäkt om dessa frågor har kommit upp någonstans men jag letade som en tok och hittade ingenting. Vänliga hälsningar Fanny Senast redigerad av fannibu den 2009-02-25 klockan 14:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Jag tycker att du ska besöka butiken/butikerna, fråga och jämför och provsy. Ibland flera gånger för att känna in maskinen som du villha. Kan vara bra att ha penna och papper med sig för att kunna hålla infon till de olika maskinerna i sär. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När det gäller att köpa en ny brodyr maskin, så glöm inte att programvaran kostar en del som du måste ha för att kunna skapa egna broderier. Så ta med den i din budget.
Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
WOW - vilken underbar budget du har för att köpa symaskin. Önskar jag hade detsamma! Det är ingen dålig maskin du vill börja med!
Har du en sådan ordentlig budget så är det faktiskt värt att vänta ett tag och besöka en av de större symässorna. Där kan du få se många maskiner in action och kanske slå till på något bra mässpris dessutom. Nästa symässa, Syfestivalen, är i Stockholm (Kista) redan 3-5 april nu i år! Se mer här: http://www.syfestivalen.se/ Vet att många från Sysidan brukar besöka mässan och de kan säkert ge fler tips om vad man brukar kunna hitta på mässan. Hoppas du kan hålla dig ända tills april. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Håller med Ploppan om att du bör besöka någon symässa. Där kan man få mässpriser ibland.Dessutom kan du testa en massa olika märken utan att behöva åka runt till flera butiker.
Testa, testa, testa. Ta med dig sådana tyger du tänkt sy i när du ska testa en maskin, annars får man testsy i typ lakansväv och vilken maskin klarar inte det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Av de märken du listat tror jag att Bernina blir bäst. Om det var för 10 år sedan så skulle jag säga Pfaff. Men inte nu längre. (dvs jag rek bara pfaff som är minst 10 år gammal, när det var riktiga pfaff)
Pfaff/Husqvarna/Singer är ägt av samma företag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej, vilket sammanträffande, jag väljer också mellan just de maskinerna.
![]() De stora skillnaderna jag hittat är att HQ har en större broderbåge, och Pfaff har övermatning.... Annars är de relativt likvärdiga enligt det jag läst mig till och fått info om i affärer. HQ ligger på ca 5000 mer än Pfaff, och vill man absolut kunna göra stora broderier kanske det är värt det.... Vad gäller broderiprogram så kostar 4D runt 14.000 vad jag sett, medan Embird blir betydligt billigare. Så för 25' ska du kunna få en Pfaff + program som klarar det du vill..... och kanske lite pengar över om du är en bra förhandlare.... ![]() Själv lutar jag åt Pfaff, men ska ta och provsy båda först, så vi får väl se..... Lycka till med valet! // Susi |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack för alla underbara svar! Jag hade gärna åkt till symässan, men då jag bor i Luleå så blir det några tusenlappar extra som jag måste lägga till för resa, boende osv så det blir för dyrt då. Men jag ska gå in på butikerna här hemma och provsy maskiner.
Jag kanske också ska tillägga att jag aldrig förr har broderat på maskin och inte riktigt vet hur det går till. Jag har letat runt här på forumet och ändå lyckats få en hint. Det jag undrar över är om Embird går att använda till vilken maskin som helst? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
admin
|
Ja jag tror du kan du använda Embird till vilken maskin som helst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
fannibu: har du kollat upp om det skulle passa med något nattåg eller blir det också väldigt dyrt? Då löser man ju iofs frågan med övernattning dessutom. Flygbiljett Luleå-Sthlm tur och retur verkar kosta runt 1700-2100:- och den summan borde du lätt kunna spara in på några vettiga mässpriser. När du vill köpa så dyr maskin har du dessutom bättre förhandlingsmöjligheter än om du tänkt köpa något i 5000-kronors klassen.
Tycker definitivt att du ska gå runt i butikerna i Luleå men inte utesluta att räkna lite på vad det skulle kosta att ta sig till mässan. Ni har ingen bekant i Sthlm som du kan muta in dig hos eller varför inte vandrarhem? Ibis brukar väl vara billigt också. Kan ju vara värt att posta ett inlägg här på Sysidan om efterlysning av boende till vettigt pris och med smidiga kommunikationer till mässan. Jag är själv väldigt sugen på att komma iväg på mässan och jag har bara 20 mil enkel resa men har inte lyckats besöka mässan en enda gång. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Åh, glömde tillägga att jag letade efter flygpriser på
www.flygvaruhuset.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Sen finns ju alltid den engelska sidan (sewingmachinesdirect om jag minns rätt) om man vill ha symaskin för billigare peng. Men ja man ska alltid testa först.
Jag köpte min brother innovis 1200 därifrån (sparade 3-6 tusen kronor beroende på jämförelse) och är nöjd. Men jag tycker att om man också ska sitta och sy på symaskinen så ska man helst testa först pga ergonomins skull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Ploppan: Smart idé det med att åka nattåg. Jag ska fundera på det. Samtidigt så är det så att jag får rabatt på butikerna här hemma i Luleå eftersom att jag går Mode och Design så jag kanske inte tjänar så himla mycket ändå. Men så har symässan varit en dröm för mig de senaste åren. Hmm.. svårt det där.
Hur som helst så ska jag gå in på Husqvarna och Singer/Pfaff imorgon och provsy lite maskiner om de har några inne. Tack allihopa för era underbara tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Nu ska jag uppdatera er här!
På väg till bussen i morse så gick jag förbi brevlådan och såg att månadens Burda hade kommit. På baksidan av den fanns ett paketpris med en vanlig symaskin och en overlock för 8000;-. Det fick mig att få upp ögonen. Egentligen har jag ju alltid velat ha en overlockmaskin men jag har alltid trott att de kostar multum. Har inte ens orkat titta efter. Så såg jag detta underbara pris och bestämde mig för att titta på det istället för en brodyrmaskin. Sagt och gjort, jag har nu tittat på några olika maskiner och fastnat för Husqvarnas Huskylock 936 och Berninas 1300MDC. Vet någon något om dessa maskiner? De verkar ha ganska precis samma funktioner, enda skillnaden är priset som skiljer sig med ca 6000;-. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Titta lite i recensionerna här på Sysidan. Jag har inte någon av de maskinerna men jag har för mig att just 936:an har fått lite blandade omdömen, kanske inte så bra som man skulle kunna förvänta sig för en sådan "flashig" maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:26.