![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#5 |
|
JAg är nog ute på lite tunn is här, eftersom jag inte har några direkta erfarenheter om det här själv. Men något kan jag ändå nämna om det här med färger. Min moster som är förskollärare har en del extra-utbildning om läs- och skrivsvårigheter och jag vet att hon nämnt att en del barn med sådana problem har lättare att läsa text på färgat papper, vet dock inte om någon färg var bättre eller sämre eller om det kanske är individuellt. Hon använde färgade plastfickor som hon la pappren i åt de barnen.
Och jag vet en kursare som har dyslexi som använder pennor i olika färger för att han tycker att det är lättare att läsa då. En annan bekant som har dyslexi tycker att det är mycket lättare att läsa texter uppochner. Han är även väldigt bra på att hitta alternativa sätt att lära sig, ramsor, bilder osv. Jag förstår verkligen att det känns tufft att din son fått den här diagnosen. Men jag tänker också att problemen har han ju haft hela tiden, diagnosen ändrar ju inte vad han kan eller inte kan göra. Nu när han har en diagnos är det förhoppningvis enklare att få stöd och att hitta metoder som underlättar hans lärande när ni vet mer konkret vad det är för problem han har och vilka behov det innebär. Jag tror säkert att han kommer att kunna bli en bra snickare, det är ju dessutom en mer praktiskt inriktad utbildning där han får jobba mer med händerna vilket säkert kan fungera bättre för honom än om han velat läsa ekonomi, teknik eller något liknande som är mer teoretiskt inriktat. Hoppas att det kan vara till någon hjälp! /Ilsefin |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:08.