Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-16, 01:57   #1
Addes Addes är inte uppkopplad

Ja precis. Det gäller endast enstaka försäljningar. Jag är bra på varor- skatteregler. Man kan komma undan att betala skatterna tills det blir uppnått belopp, därefter man måste redovisa till skattverket o anmäla sig/ansöka om att starta hobbyverksamheten eller enskild firma (om man tjäna massa pengar, så inte idé att starta med hobbyverksamheten, ta enskild firma i stället för)

Men om det gäller att få betalt på utfört tjänst. Det beror på vad det gäller. Är det hemsysslor, bl.a. städning, hjälp, hundrast, allt som rör "hemma". Det är mkt liknande regler som hobbyverksamhet. Men inte t.ex. bygga upp öppen spis eller renovera hus som är utförd tjänst åt privat person o få svartbetalt från dom.

Då måste man ansöka om hushållsarbetet för att få lägre sin skatt

http://www.skatteverket.se/download/...4488/34502.pdf

det finns nackdel för personer som utfört tjänst, så måste man tänka på egenavgift o sånt, persionsrätt, socialavgifter, beskattningsbar tjänst.

Din fråga: Skattfritt, står under "Kapital" i hoppyverksamhet-broschyren.
Kapital
Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en
fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande
ska beskattas i inkomstslaget kapital. När
det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som
du har haft för personligt bruk gäller att vinster
upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din
vinst är högre ska du betala skatt på den överskjutande
delen.

Enstaka försäljningar, kan skatteverket uppfatta att det kan vara enbart väskor som man syr upp 20 st väskor o säljer då o då. Så är det rimligt. Det som skatteverket tar ett beslut vad som är rimlighet, men man kan motsäga till dom.
Men inte så t.ex. massa olika sytillbehör o 100 st väskor per uppdrag o dom är säljande syfte, o ständigt.
Så det är inte roligt om man ansöka om hobbyverksamhet från början direkt. Samt problem med att det saknas org.-nr. Det avgör upp till varje person som sysselsätter sin verksamhet, vad som behöver, o inte. Det är inte lätt alls.

Det är bara att man måste läsa mycket innan att komma igång.
Knep o vett...

Personligt, jag skulle inte ansöka om hobbyverksamhet, om jag skulle sy cool shoppingsväska o sälja då o då. Blocket, hemsidan eller dylikt visas inte. Okey med ebay eller utomlands.
Jag skulle spara kvitto vad jag köpte/sålde, o redovisa på egen hand för säkerhets skull.
Jag skulle få se vad som händer under ett år, är det bra idé eller skit. Om det blir mkt beställningar från privata personer o tjäna ganska mkt pengar, t.ex 30 000 kr, då skulle jag ansöka om hobbyverksamheten innan det blir försent o få straffavgift, men det sker endast under ett år, inte förra året eller så. Om jag skulle ha tjänat ca 40 000 kr förra året, så jag skiter i det, o jag skulle ansöka om hobbyverksamhet som gäller from detta år, 2009, eller om det blev 30 000 kr i juni, då ansöker jag om.
Om skatteverket frågar varför det blir så sent att ansöka om, o trots jag har tjänat så mkt pengar... jag skulle säga: Ja jag visste inte att det gått så bra o förra veckan upptäckte jag att min affär blivit succé så därför jag vill betala skatter o ansöka om hobbyverksamhet, för jag började sälja i feb 2009... bara vit lögn. Det finns inga bevis.
Viktigt är att inte visa hemsida om det, om ja, så man måste byta till ett annat hemsida o ett annat märkenamn, innan att ansöka om. Skatteverket har bra öga på det. Se upp för!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 07:28   #2
mari1e mari1e är inte uppkopplad

Jag tycker att du startar hobbyverksamhet. Jag vet inte vilken av formerna som är skattemässigt mest fördelaktigt, men om det blir större omfattning av din verksamhet kan du övergå till näringsverksamhet.
Det som Addes skriver om gäller bara för tillfällig försäljning av saker som du har haft för personligt bruk, och det gäller ju inte sådant som du tillverkar för försäljning. Jag tycker inte att du ska chansa med vita lögner och läsa alltför mycket mellan meningarna det kan bli dyrt i slutänden. Det är bättre att följa de lagar och regler som finns, och att utnyttja alla möjligheter.
Skatteverkets broschyr SKV 344 ger bra information.
Lycka till!
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 08:28   #3
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad

Hej
har haft hobbyverksamhet i 2 år nu,
startat enskild firma förra månaden.
Mitt råd är att gå på skatteverkets
kostnadsfria föreläsning i olika stadier,
1 innan du startar företag:
för att välja vilken och om! jag ska starta,

2 när jag startat. mycket nyttigt.
men börja med att spara alla! kvitton och bokför dem.

vad jag förstått betalar man inget
om man inte går med överskott de första 5 åren.

http://www.skatteverket.se/kontaktao...c80001513.html
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 08:50   #4
gavagai gavagai är inte uppkopplad

Citat:
Lisbethsbod skrev: Visa inlägg
Hej
har haft hobbyverksamhet i 2 år nu,
startat enskild firma förra månaden.
Mitt råd är att gå på skatteverkets
kostnadsfria föreläsning i olika stadier,
1 innan du startar företag:
för att välja vilken och om! jag ska starta,

2 när jag startat. mycket nyttigt.
men börja med att spara alla! kvitton och bokför dem.

vad jag förstått betalar man inget
om man inte går med överskott de första 5 åren.

http://www.skatteverket.se/kontaktao...c80001513.html
Ja, jag kanske gör det så småningom. Än så länge är det definitivt bara hobbyverksamhet. Jag fick en förfrågan om att hålla ett kurstillfälle för några människor, och det är väl i princip den enda inkomst jag kommer att ha. Men skatt blir det ju, så vitt jag kan förstå, eftersom man inte kan se det som en enstaka försäljning, då det inte är någon försäljning utan en kurs jag erbjuder.

Jag fick tag på en bra människa på skatteverket att prata med, så jag tror att jag har det mesta klart för mig egentligen. Det enda jag egentligen undrade nu (och det mest av nyfikenhet) var om de med enskild firma betalar mer i skatt och egenavgifter än man gör med hobbyverksamhet, eller om skillnaden bara ligger i hur krångligt det är att deklarera.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 09:12   #5

du kanske måste köpa in saker för kursen?
måste du det kan du ju kvitta det med lönen
och det blir underskott....i hobbyversamheten.

enskild firma ska ju momsen med ochså
men för en enstaka kurs hade jag inte startat,
inkomster - utgifter = X - 25% = summa att betala avg. på ca 31%

men har du inte f-skatt ska ju kursföretaget betala
arb.givar avgifter etc inte du.

jag har startat enskild pga att mina tjänster eftersöks av en kommunalverksamhet som jag känner och ej kan utnyttja mig i annat fall. annars hade jag fortsatt med hobby.
Gammal 2009-02-16, 09:24   #6
gavagai gavagai är inte uppkopplad

Citat:
Lisbethsbod skrev: Visa inlägg
du kanske måste köpa in saker för kursen?
måste du det kan du ju kvitta det med lönen
och det blir underskott....i hobbyversamheten.

enskild firma ska ju momsen med ochså
men för en enstaka kurs hade jag inte startat,
inkomster - utgifter = X - 25% = summa att betala avg. på ca 31%

men har du inte f-skatt ska ju kursföretaget betala
arb.givar avgifter etc inte du.

jag har startat enskild pga att mina tjänster eftersöks av en kommunalverksamhet som jag känner och ej kan utnyttja mig i annat fall. annars hade jag fortsatt med hobby.
Det finns inget kursföretag. Det är alltså privatpersoner som vill att jag lär dem en hantverksteknik.

Jo, jag måste köpa in saker, men förhoppningsvis ska jag ju inte lägga ner lika mycket pengar på kursen som jag får ut för den. Vore ju lite tråkigt då att arbeta gratis. =) Men jag ska göra så att jag sparar alla kvitton o.dyl., och sedan får vi se när jag ska deklarera nästa år hur det ser ut. Inkomster jag får måste det väl räcka att jag skriver upp i en bok eller nåt, eller ska jag skriva kvitton eller nåt på dem?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 09:54   #7

skriv ett kvitto/kopia till de enskilda kursdeltagarna
så har du papper på det i framtiden.
Gammal 2009-02-16, 11:53   #8
Addes Addes är inte uppkopplad

Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
Det finns inget kursföretag. Det är alltså privatpersoner som vill att jag lär dem en hantverksteknik.

Jo, jag måste köpa in saker, men förhoppningsvis ska jag ju inte lägga ner lika mycket pengar på kursen som jag får ut för den. Vore ju lite tråkigt då att arbeta gratis. =) Men jag ska göra så att jag sparar alla kvitton o.dyl., och sedan får vi se när jag ska deklarera nästa år hur det ser ut. Inkomster jag får måste det väl räcka att jag skriver upp i en bok eller nåt, eller ska jag skriva kvitton eller nåt på dem?
Nu, du nämnar att du vill lära de privata personerna. Jag rekommenderar starkt att du skulle starta med hobbyverksamheten direkt från början, från 1 öre dvs.

Du kan köpa en bok som nåt heter redovisning och bokföring. I sista sidorna finns blanketter som man kan kopiera.
Man ska spara kvitto på allt o lägga in i pärmen, om kunder som "köper" din tjänst de ska få original kvitto, o du behåller kopierade kvitto. Det funkar bra med kvittens så handskriv.

Det var min berättelse från tidigare inlägg, så det var tillfällig försäljning då är det en annan sak.

Ring och boka in ett personligt möte på skatteverket.Det är min råd.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.