Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-05, 22:30   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Idéer på pojkkläder av härliga retrotyger

Jag blir så inspirerad av alla fina barnkläder ni syr av härliga retrotyger. Jag ser både tyger jag vill sy av och härliga modeller MEN det mesta är tunikor, blusar och klänningar i allsköns varianter.
Det borde inte vara något problem, men jag har en liten kille (fyller 2 år på söndag *puss*) som jag helst inte vill klä på en klänning.

Har ni några idéer om vad man kan sy istället? Lite retro med "rakare" snitt. Skjortor inser jag ju naturligtvis och har sett någon enkel modell (man vill ju att tyget ska komma till sin rätt) som påminner om tunika men hittar inte tillbaka till bilden. Beppe-hatt skulle ju sitta fint också till sommaren.

Sååå sitter ni på några länkar eller ännu hellre inspirerande bilder på retrokläder till killar så posta dom här BUMS!
Börjar tycka att det blir lite enformigt med muddbrallor och raglantröjor i plysch trots att jag älskar materialet. Just nu ute efter idéer på plagg av stummare tyg, typ bomull, manchester och liknande.

Drömmen är att sy en fodrad jacka men det får nog vänta lite...
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 22:36   #2
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Annas skjortblus är ett bra exempel (härligt plagg Anna!). Hoppas det är OK att din bild visas i mitt inlägg.
Har ni fler liknande idéer/bilder därute?

Här är Annas skjortblus
Bifogade bilder
 
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 23:16   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Manchester använde jag sist till min fyraåring. Gjorde ett par pösiga muddbyxor i samma modell som jag har i mitt album. Hade lite beige manchester och satte en brun/beige randig mudd både i midja och längst nere på byxbenet.Kantade även fickorna med den. Blev mycket bra. Kan tänka mig att göra samma sak med andra stumma tyger och varför inte stormömstrade retrotyger.

S k murarskjortor är också fint på små pojkar. Stå krage och kort knappslå.

En klassisk skjorta är ju heller inte helt fel.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 02:44   #4
Mopisen Mopisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 27
Har precis samma problem som dig. Har en liten kille på 5 månader. Tycker överlag att klädutbudet till killar är urkasst... Har några idéer om olika plagg jag ska sy...baserat lite löst på modeller ur Gynthers bok. Lägger upp de sen på min blogg om jag får till något som ser bra ut. :-) Måste bara sy det först. Tycker överlag att Gynthers bok innhåller en hel del inspiration på retroplagg även för oss pojkmammor så rekommenderar att ta en titt i den boken på tex biblioteket.



Citat:
Ploppan skrev: Visa inlägg
Jag blir så inspirerad av alla fina barnkläder ni syr av härliga retrotyger. Jag ser både tyger jag vill sy av och härliga modeller MEN det mesta är tunikor, blusar och klänningar i allsköns varianter.
Det borde inte vara något problem, men jag har en liten kille (fyller 2 år på söndag *puss*) som jag helst inte vill klä på en klänning.

Har ni några idéer om vad man kan sy istället? Lite retro med "rakare" snitt. Skjortor inser jag ju naturligtvis och har sett någon enkel modell (man vill ju att tyget ska komma till sin rätt) som påminner om tunika men hittar inte tillbaka till bilden. Beppe-hatt skulle ju sitta fint också till sommaren.

Sååå sitter ni på några länkar eller ännu hellre inspirerande bilder på retrokläder till killar så posta dom här BUMS!
Börjar tycka att det blir lite enformigt med muddbrallor och raglantröjor i plysch trots att jag älskar materialet. Just nu ute efter idéer på plagg av stummare tyg, typ bomull, manchester och liknande.

Drömmen är att sy en fodrad jacka men det får nog vänta lite...
Mopisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 06:31   #5
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
jag sydde en fodrad jacka från E gynthers bok sy till barnen och det var inte svårt!Den är i tjejfärger men har tänkt sy en i linne till min stora pojk(4 år) så den blir lite inspirerad av franska barnkläder,kul att bryta allt sjuttiotal med. Linne shorts med hängslen, västar och murarskjortor Fodrade jackan med fleece. det fanns flera olika modeller. Den har mönster på murarskjortor, hängslebyxor mm Det finns mer variation till flickkläder men det sticker ut när man väl hittar något roligt till småkillarna.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 13:06   #6
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Man kanske skulle ta och beställa nytrycket av Gunthers bok då? Lite trist att den inte kommit i svensk översättning men jag har köpt Meedoms&Meedoms bok i nytryck som också är på danska och det går hjälpligt.

Ingen som har några bilder eller länkar till bloggar där det sys mycket till små killar?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons