![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
Jag har ju 100% jobb och lägger väl egentligen inte ner så jättemycket tid på min hobby. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
men går man bara på plus utan att ta bort kostnader för tyger då?(om tygerna är köpta för mer än 5 år sen)
Alltså är det som om materialet varit gratis då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Skulle inte tro att du kan ta med tyg köpt för 5 år sedan i bokföring som kostnad. Nånstans i bakhuvudet säger det 1 år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Om tyginköpet är gjort tidigare än för 5 år sen så ingår det inte i nuvarande 5-årsperiod. Du deklarerar nettot för 5 år bakåt. Jag har själv gjort det misstaget. Jag köpte en massa saker 2006 men har inga kvitton kvar och gjorde ingen redovisning. Alltså kan jag inte ta med det året om jag skulle deklarera i år. Förlusen för 2008 kan bara användas t.o.m 2012. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag måste bara tipsa om att skatteverket oftast är mycket hjälpsamma och kunniga, här kan man boka tid och sitta ner i lugn och ro och få en ordentlig genomgång av sin verksamhet. De är ju inte betjänta av att få in felaktiga deklarationer, de hjälper hellre till INNAN det blir fel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kom föresten på att hon frågade vad jag syr oxå, om jag syr kläder eller t.ex kuddfodral.
Har det verkligen nån betydelse? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har hemsida och hobbyverksamhet
Jag hade tänkt att skaffa F-skattsedel men det finns regler för det också. Men får inte F-skattsedel om man bara säljer lite hantverk. Läs mer på:http://www.skatteverket.se/skatter/s...8000148.html#F
Här är ett utdrag från den sidan: 2. Vinstsyfte Syftet med verksamheten ska vara att den går med vinst. Det är inget krav att vinst ska uppkomma första året om du t.ex. måste göra stora investeringar, men du ska kunna visa att verksamheten kan beräknas ge ett ekonomiskt överskott på sikt. Hobbyverksamhet, t.ex. försäljning av produkter från hemslöjd, biodling eller fritidsfiske saknar ofta förutsättning att ge vinst. Sådan verksamhet redovisar du som tjänsteinkomst. Alltså är det inte säkert att man får F-skatt och då måste man ha det som hobbyverksamhet. Jag sparar mina kvitton och anteckningar om inkomster iallafall och den dagen jag går med vinst så deklarerar jag för det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.