![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Nu har ja värsta ide krisen sen förra gången
![]() Ja ska göra en nåldyna att ha, den ska ju klart vara snygg å praktisk MEN ja har inget skumgummi ![]() Ja ska ha en hård botten me tänkte ja men kom med förslagm ja håller på bli tokig å gubben flyttar nog snart ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ris går utmärkt att ha.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag anväder tygspill som jag klipper i små bitar, det fungerar bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har använt vanlig fiberfill.Många använder sand. jag har dock inte testat själv. Gissar att det kräver ganska tätt tyg så att inte sanden "läcker igenom".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag hade en bit styropol/frigolit som jag klädde en gång för länge sen.. Fungerade jätte bra men försvann i nån flytt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Om man använder ris så använder man okokt ris annars blir det dåligt.
![]() ![]() För större saker kan man också använda ärtor. Men för en liten sak som nåldyna funkar nästan vad som helst... Bara det går att stoppa i nålarna och att det inte nöter ut nålarna. Jag har mina nålar i dessa där sortimentbyrå man kan köpa på Clabbe/Jula osv. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag använder sand för det ger lite tyngd så nåldynan ligger kvar. Jag har också klistrat på lite sånt där gummi som man lägger under mattor eller småsaker för att de inte ska glida. Kommer inte på vad det heter nu.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag köper s.k. fågelsand på zoo-butiken (fågelsand är finare och tyngre än vanlig sand) och gör en innerpåse som jag fyller. Använder dessutom samma ide som Gidget Nåldynan ligger stadigt och nålarna blir dessutom slipade av sanden Sanden kostar ca 25 kronor litern.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
![]() Hur gör du? Tar du bara en vanlig plastpåse å häller sanden i den ![]() Snälla förklara för en knäppis som ja ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Du fyller med sand ja. Men inte plastpåse, de håller nog inte så länge.
![]() Tät tyg, gå i butik och kolla runt lite. Jag tror att skjortpoplin kanske fungerar bra och är prisvärt. Poängen är att det är så tät att sanden inte rinner ut genom tyget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag har alltid använt vanligt bomullstyg typ lakansväv och gjort en påse av.
Gör på följande sätt: Klipp till en tygbit dubbelt så lång som färdiga nåldynan (ex. 10x20 cm.= färdig ca 9x9cm) Vik tyget dubbelt och sy 2 sidor och på den 3:e lämnar du en öppning som är ca 3 cm. Vänd påsen och fyll den med sand och sy igen öppningen för hand med mycket småstygn. Garanterat att sanden inte rinner ut. Jag har gjort flera sådana nåldynor och det fungerar alldeles utmärkt. ![]() Lycka till Barbro ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Oh hjälp! Låter livsfarligt med sand! (Jag har ganska små barn i huset.) Jag ser framför mig hur sanden ligger som ett fint täcke över hela ateljén... Hu!
Jag skulle hellre använda ris eller bovete som tyngd o sedan vaddera ovanför med tex en "gammal" socka om jag inte hade tygrester. Fast jag gör hellre armband av mina nåldynor, det är ju där de behövs! På borden har jag magneter... Frigolit skulle ju kunna vara något... det kan man ju fråga efter i vilken butik som helst om man inte har lite hemma! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Svinto!
Svinto är ypperligt att använda! Dels så slipas nålarna och är alltid vassa och dels får de en tunn hinna av tvålpulvret som gör att de glider superlätt.
Annette |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.